Sprawozdanie finansowe za rok 2023. Poznaj rekomendacje KSR dotyczące jego sporządzenia
Szczególnie w dużych jednostkach zamknięcie roku to wyzwanie dla biura rachunkowego. Może być one trudne szczególnie w sytuacji gdy klient ma problemy związane z sytuacją gospodarczo – polityczną. W takim przypadku warto zapoznać się z wytycznymi umieszczanymi w rekomendacjach KSR.
- Data: 12.12.2023
Co zrobić w sytuacji braku akceptacji faktur wystawianych przy użyciu KSeF?
Pytanie: Pytanie: Moje pytanie dotyczy KSeF. Co się będzie działo z fakturami VAT, kiedy jedna strona wystawi fakturę, a druga jej nie akceptuje? Jak to będzie wyglądać w KSeF? Pytanie: Pytanie: Moje pytanie dotyczy KSeF. Co się będzie działo z fakturami VAT, kiedy jedna strona wystawi fakturę, a druga jej nie akceptuje? Jak to będzie wyglądać w KSeF?
- Data: 10.11.2023
Czy biuro rachunkowe musi udzielać komornikowi informacji o klientach?
Jeśli komornik wzywa biuro rachunkowe do złożenia wyjaśnień w sprawie dłużnika będącego jego klientem, to jest to dla tego biura dość trudna sytuacja. Nieprzekazanie takich informacji może bowiem dla osób odpowiedzialnych skutkować wysokimi karami pieniężnymi. Natomiast ich przekazanie często kończy się utratą klienta przez biuro, co również jest dla niego dotkliwe finansowo. Sprawdź, jak najlepiej postąpić w takiej sytuacji.
- Data: 10.11.2023
Harmonogram czynności w związku z zamknięciem roku obrotowego 2023*
Dla jednostek sektora prywatnego (z wyłączeniem jednostek nadzorowanych przez KNF – działających na rynku finansowym), organizacji pozarządowych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe
- Data: 10.11.2023
Inwentaryzacja metodą potwierdzenia salda. Możesz ją przeprowadzić już od października
Aktywa niemające postaci materialnej lub powierzone innym jednostkom należy zinwentaryzować drogą potwierdzenia sald. Dzięki tej metodzie można wykryć nieprawidłowości i nadużycia w gospodarce finansowej. Jest ona drugą obok metody spisu z natury, którą możesz zastosować przy inwentaryzacji już od października.
- Data: 07.11.2023
Brak dokumentów od klienta. Czy uzasadnia wysłanie przez biuro zerowego JPK_VAT?
Jak pokazuje praktyka, przekazywanie plików JPK sprawia problemy nie tylko formom, ale również biurom rachunkowym, którym przedsiębiorcy powierzyli prowadzenie ich rozliczeń rachunkowo-księgowych. Dotyczą one nie tylko kwestii merytorycznych, ale również współpracy między wskazanymi podmiotami w dostarczaniu oraz przetwarzaniu wymaganych w tym zakresie dokumentów.
- Data: 12.10.2023
Już obowiązują zmiany dotyczące informacji o cenach transferowych
Weszły w życie przepisy wprowadzające zmiany do rozporządzeń ministra finansów w sprawie informacji o cenach transferowych. Celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów wykonawczych w tym zakresie do zmian na poziomie ustawowym, dokonanych w ramach tzw. Polskiego Ładu 3.0.
- Data: 12.10.2023
Inwentaryzacja 2023 r. Zaplanuj poszczególne etapy rozpoczęcia prac
Już od października jednostki, których rok obrachunkowy pokrywa się z kalendarzowym, mogą zacząć inwentaryzację. Trzeba jednak pamiętać, iż możliwość wcześniejszego rozpoczęcia i zakończenia prac inwentaryzacyjnych dotyczy tylko tych składników aktywów, które podlegają inwentaryzacji drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda. Pozostałe aktywa oraz pasywa należy zinwentaryzować, ustalając ich stan na ostatni dzień roku obrotowego.
- Data: 08.09.2023
Inwentaryzacja metodą spisu z natury. Poznaj zasady, terminy i uproszczenia
Z zasady inwentaryzacji dokonuje się co roku. Wynika to z faktu, iż służy ona urealnieniu stanu aktywów i pasywów, które potem są prezentowane w sprawozdaniu finansowym. W niektórych przypadkach możliwe jest rzadsze niż raz na rok przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury, pod warunkiem że zapasy lub środki trwałe są na terenie strzeżonym. Inwentaryzacje metodą spisu z natury można zacząć już od początku października (3 miesiące przed dniem bilansowy).
- Data: 07.09.2023
Zakładanie działalności gospodarczej, czyli na co zwrócić uwagę?
Przedsiębiorcy, którzy chcą założyć działalność gospodarczą często stoją przed wyborem, jaka forma opodatkowania podatkiem dochodowym jest dla nich najlepsza. W tym miejscu jednak trzeba podkreślić, iż podatek dochodowy to jeden z wielu podatków w Polsce, zatem w zależności od rodzaju prowadzonej działalności oraz jej skali, przedsiębiorca płaci także inne podatki, w szczególności VAT, ale i akcyzowy, od gier czy od kopalin etc. W tym miejscu skupimy się na podatku dochodowym i tym, na podstawie jakich danych wybrać podatek dochodowy dla prowadzonej działalności gospodarczej.
- Data: 10.09.2023
Niewykorzystane urlopy. Sprawdź, czy Twój klient powinien utworzyć rezerwy z tego tytułu
Do 30 września br. pracownik powinien wykorzystać urlop przysługujący mu za rok poprzedni, nie zawsze tak jednak się dzieje. W sytuacji gdy dni wolne przypadające z tytułu urlopu wypoczynkowego zostają niewykorzystane do końca III kwartału, należy się zastanowić, czy nie trzeba utworzyć rezerwy z tego tytułu. Poniżej znajdziesz informacje, kiedy jest to niezbędne i jak tego dokonać.
- Data: 03.09.2023
Czy spółka z o.o. powstała z przekształcenia zakładu budżetowego musi tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze?
Pytanie: Czy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przekształcona z zakładu budżetowego spełniająca warunki małego podatnika może korzystać z uproszczeń i nie tworzyć rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego oraz rezerw na przyszłe świadczenia pracownicze?
- Data: 07.08.2023
Biura rachunkowe muszą przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy
Instytucje obowiązane (IO) stanowią jeden z elementów polskiego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Katalog IO zawarty jest w art. 2 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa AML).
- Data: 12.07.2023
Likwidacja działalności gospodarczej klienta. Poznaj zasady jej dokonywania
Sprawdź jakie czynności należy przeprowadzić przy zakończeniu działalności gospodarczej prowadzonej jednoosobowo lub w formie spółki cywilnej. Zobacz, które są niezbędne, aby działalność taka była rozliczona z punktu widzenia prawa podatkowego.
- Data: 12.07.2023
Kolejna nowelizacja ustawy o VAT, która wejdzie w życie w 2024 r., jest już podpisana przez prezydenta
Na publikację czeka kolejna nowelizacja VAT, której celem jest wdrożenie do krajowego porządku prawnego przepisów unijnych mających przeciwdziałać oszustwom w VAT w sektorze e-commerce.
- Data: 10.07.2023
Zasiłki macierzyńskie. Od lipca zwolnione z podatku dochodowego
Zasiłek macierzyński będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 85.528 zł w skali roku. Zobacz, jakie dokumenty trzeba złożyć, aby ZUS zastosował zwolnienie podatkowe przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od pobieranego zasiłku macierzyńskiego.
- Data: 25.06.2023
Należyte zabezpieczenie informacji otrzymywanych od klienta. Jaką umowę podpisać, by zagwarantować potencjalnym klientom poufność informacji
Do wyceny usługi często niezbędne jest przeanalizowanie ksiąg rachunkowych. Aby bez obaw potencjalny klient udostępnił swoje księgi, można zaproponować podpisanie deklaracji o zachowaniu poufności.
- Data: 12.06.2023
Jednorazowa amortyzacja. Sprawdź, jak ją zastosować w praktyce
Środek trwały możesz zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów, jeśli wysokość odpisu nie przekracza 100.000 zł w roku podatkowym. Kwota limitu to jednak niejedyny wyznacznik dotyczący możliwości zastosowania odliczenia.
- Data: 12.05.2023
Kodeks pracy 2023 r. Nowy urlop opiekuńczy
Przypominamy, że od 26 kwietnia 2023 r. pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego urlop opiekuńczy. Ma on być wykorzystany na zapewnienie osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych. Pracodawca nie będzie mógł odmówić pracownikowi tego urlopu. Wymiar tego urlopu to 5 dni.
- Data: 12.05.2023
Środki trwałe w budowie. Kluczowy jest prawidłowy opis kosztów przez klienta
Klienci biur rachunkowych realizują często inwestycje budowlane. W związku z nimi pojawiają się wątpliwości, jakie nakłady mogą być zaliczane do wartości środków trwałych w budowie, by potem po zakończeniu prac i przyjęciu obiektu do użytkowania stanowić podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
- Data: 11.04.2023
Wyższe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Z początkiem kwietnia br. zmienią się kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową. Stosowne obwieszczenie w tej sprawie wydał minister rodziny i polityki społecznej.
- Data: 11.04.2023
4 Plusy e-faktury. Sprawdź, o czym warto wiedzieć, zanim KSeF stanie się obowiązkowy
Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku do towarów i usług dotyczącej wprowadzenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur. Obecnie system jest dobrowolny, ale w planach jest jego obowiązkowe stosowanie od 1 lipca 2024 . Istotą tego systemu jest wystawiania i odbierania faktur na portalu rządowym, co daje fiskusowi możliwość monitorowania obiegu fakturowego między podatnikami.
- Data: 13.03.2023
Ewidencja kosztów. Podział według rodzaju i typów działalności
Koszty mogą być ewidencjonowane na kilka sposobów, jednostka może wybrać między ewidencją kosztów tylko według rodzajów – na kontach zespołu 4 oraz ewidencją kosztów tylko według funkcji – na kontach zespołu 5. Możliwa jest również ewidencja kosztów według rodzajów i równocześnie według funkcji – na kontach zespołu 4 i na kontach zespołu 5. Sprawdź wskazówki naszego eksperta w tym zakresie.
- Data: 13.03.2023
e-Sprawozdanie finansowe. Skorzystaj z aplikacji przygotowanej przez MF
Podmioty zobowiązane do przygotowania sprawozdań finansowych w formacie e-struktur mogą skorzystać z przygotowanej przez MF aplikacji e-Sprawozdanie finansowe która ma ułatwić wywiązanie się z obowiązku elektronicznego przekazywania sprawozdania finansowego za rok 2022 i poprzednie lata.
- Data: 13.02.2023
Jak rozliczyć wynajem krótkoterminowy przez podatniczkę prowadzącą działalność projektową?
Pytanie: Moja znajoma ma jedno mieszkanie w Krakowie, które zaczęła wynajmować przez Airbnb. Prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą „usługi projektowe”, jest zwolniona z VAT na zasadach ogólnych. Czy może rozliczać faktury otrzymane z Airbnb w działalności w jednej KPiR łącznie z kosztami? Czy musi osobno je jakoś rozliczać? Wiem, że jest to też import usług, więc czy trzeba zgłaszać się do VAT UE, jak jest się zwolnionym?
- Data: 13.02.2023
Do 27 lutego 2023 masz czas na sporządzenie korekty VAT za rok 2022
Przedsiębiorcy, którzy obok działalności gospodarczej wykonują inną działalność lub dokonują czynności zwolnionych z VAT, powinni rozliczyć korektę VAT za rok 2022 łącznie z deklaracją za styczeń 2023 r. do 27 lutego ( 25 luty – termin ustawowy to sobota).
- Data: 17.01.2023
PIT-11. Sporządzenie go za rok 2022 może być problematyczne dla płatników
Przygotowanie informacji PIT-11 za 2022 rok, w którym nastąpiły liczne zmiany w przepisach, może sprawić sporo trudności. W ramach zmian w ustawie o PIT m.in. podwyższono od 1 stycznia 2022 r. kwotę wolną od podatku i zmieniono progi podatkowe. Natomiast od 1 lipca 2022 r. – w związku z likwidacją nowej ulgi dla klasy średniej, obniżono z 17% do 12% stawkę podatku oraz zlikwidowano mechanizm „rolowania” zaliczek. Sprawdź, jak uwzględniając te zmiany, sporządzić PIT-11.
- Data: 17.01.2023
Dziedziczenie długów. Sprawdź, o czym warto wiedzieć, by spadek nie stał się problemem
Przyjęcie spadku może wiązać się z przysporzeniem majątkowym, ale również – co nie jest rzadkością – odziedziczeniem długów. W celu ochrony przed problemami z długami spadkowymi warto zapoznać się ze stanem spadku oraz podjąć stosowne kroki.
- Data: 14.12.2022