Księgowi muszą pamiętać, że zgodnie z przepisami ustawy o VAT podmiot, który wystawi fakturę z wykazanym w niej podatkiem, ma obowiązek zapłaty tego podatku. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie do wszystkich wystawionych faktur ma ona bezwzględnie zastosowanie.
Generalnie zasadniczo czym innym jest umowa jako dokument istotny przede wszystkim z punktu widzenia prawa cywilnego, a czym innym faktura, która jest wymagana przez przepisy prawa podatkowego. Czy jednak w praktyce obrotu gospodarczego możliwa jest sytuacja, w której umowa będzie uważana za fakturę VAT? Poznaj ważne orzeczenie TSUE w tej sprawie.
Przedsiębiorcy zastanawiają się, czy jeśli sprzedaż w grudniu 2022 roku została udokumentowana fakturą wystawioną w styczniu 2023 roku – to wartość tej transakcji wlicza się do limitu sprzedaży w 2022 roku warunkującego możliwość skorzystania w 2023 roku ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Na podstawie tego przepisu zwalnia się bowiem od VAT sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł.
Podatnik dostarczył towar do odbiorców krajowych wynajętym transportem, kierowca zabrał oba egzemplarze faktury. Co zrobić w sytuacji, gdy nie wraca jeden z dwóch egzemplarzy faktury? Czy dopuszczalna jest sytuacja, że przedsiębiorca może nie mieć tego dokumentu w wersji papierowej?
Czy to podatnik musi udowodnić prawo do odliczenia VAT, czy jednak organ prowadzący postępowanie? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, postępowanie podatkowe bowiem różni się np. od prawa karnego (gdzie zasadniczo to prokuratura musi dowodzić czyjejś winy). Różni się także od prawa cywilnego, gdzie ciężar dowodu spoczywa na tym, kto wywodzi skutki prawne (ma interes prawny). Gdzie zatem leży ciężar dowodu w sprawach podatkowych?
Fiskus stwierdził, że przedsiębiorca wystawiał puste faktury, jak również, że w sposób nieuprawniony odliczył VAT z faktur zakupowych, bo w toku kontroli nie okazał dokumentacji potwierdzającej te zakupy. Uznał, że przedsiębiorca jest oszustem podatkowym m.in. w oparciu o ustalenie, że kontrahent, na rzecz którego zakwestionowane faktury wystawił, przyporządkował je w swoich rozliczeniach w sposób nieprecyzyjny i chaotyczny. Sąd dwukrotnie nakazał organowi sprecyzować, czym ta nieprecyzyjność i chaotyczność się objawiały, ale tego już organ wyjaśnić nie potrafił.
Zdaniem Trybunału za fakturę można czasami uznać także zawartą przez strony transakcji umowę. Takie jest sedno wyroku TSUE z 29 września 2022 r. w sprawie o sygn. akt C-235/21.
Korygując JPK w części ewidencyjnej, pomyłkowo nie ujęto 3 faktur sprzedażowych za miesiąc maj 2022 r. Czy należy złożyć czynny żal? Czy wystarczy korekta i wpłata zaległości z odsetkami?
Przedsiębiorca we wrześniu 2022 r. odnalazł i przekazał do zaksięgowania fakturę dotyczącą zakupu towarów handlowych z października 2021 r. Jak postąpić w takiej sytuacji? Czy podatnik ma prawo dokonać korekty VAT, jeśli tak to w którym miesiącu?
Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym transakcje zawierane pomiędzy podatnikami. Pojęcie to w rozumieniu potocznym jest szersze niż to, które przewiduje dla niego ustawa o VAT. Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę. Można ją niekiedy wystawić wcześniej.
Przyspieszone wystawienie faktury
W szczególnych okolicznościach faktura VAT może zostać wystawiona przed:
• dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi,
• otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wystawienie faktury zaliczkowej nie może nastąpić w następujących przypadkach:
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• dostaw energii elektrycznej, cieplnej, gazu przewodowego,
• świadczenia niektórych usług, m.in. telekomunikacyjnych, najmu, dzierżawy, leasingu, ochrony osób, mienia, obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej, gazu przewodowego.
Co dokumentuje prawidłowa faktura
Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku otrzymania przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całości lub części zapłaty, a w szczególności: przedpłaty, zaliczki lub raty – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do uzyskanej kwoty. Taka jest zasada ogólna opodatkowania VAT w przypadku otrzymania zaliczki. Jednak jak każda zasada, tak i ona doznaje wyjątków.
Regułą jest jednak sytuacja, gdy otrzymanie zapłaty powinno być udokumentowane fakturą. Nie dotyczy to zaliczek otrzymanych od konsumentów.
Faktura zaliczkowa
Zgodnie z art. 106i ust. 2 ustawy o VAT podatnik, który otrzymał zaliczkę – co pociągnęło za sobą powstanie obowiązku podatkowego – fakturę zaliczkową powinien wystawić najpóźniej 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania zapłaty. Ma również możliwość – w myśl art. 106i ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT – wystawienia takiego dokumentu przed otrzymaniem zaliczki, lecz nie wcześniej niż 60 dni przed otrzymaniem płatności.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Kiedy można przyspieszyć wystawienie faktury
- Co dokumentuje prawidłowa faktura
- Jak wystawić fakturę zaliczkową
- Jakie są konsekwencje karne przedwczesnego wystawienia faktury
- Jakie są skutki przedwczesnej faktury na gruncie VAT
- Kiedy mamy do czynienia z powstaniem pustej faktury VAT
- Jak bronić się przed pustą fakturą
- Jak skorygować przedwczesną fakturę
Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym transakcje zawierane pomiędzy podatnikami. Pojęcie to w rozumieniu potocznym jest szersze niż to, które przewiduje dla niego ustawa o VAT. Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę. Można ją niekiedy wystawić wcześniej.
Prawo wystawienia faktury uproszczonej ma każdy podatnik VAT. Zarówno czynny, jak i zwolniony. Zarejestrowanie docelów VAT nie ma znaczenia dla tego uprawnienia. Czy zatem faktury zwykłe i uproszczone się wzajemnie uzupełniają?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]