Czy istnieje możliwość anulowania paragonu fiskalnego z powodu braku NIP na paragonie? Podatnik prowadzi restaurację i jego system jest tak zbudowany, że do każdej usługi wystawia się paragon fiskalny a dopiero do paragonu fakturę. Co jeśli klient w trakcie konsumpcji zgłosi chęć otrzymania faktury, a pracownik przez pomyłkę nie wprowadzi nr NIP na paragon fiskalny? Czy do takiego paragonu można wystawić fakturę na firmę? A jeśli pracownik nie zauważył swojego błędu i wystawił do tego paragonu fakturę a błąd w postaci braku NIP na paragonie odkryła dopiero księgowość to czy można anulować paragon i wystawić nowy poprawny?
Status podatnika VAT można stracić, nawet o tym nie wiedząc, chociażby poprzez urzędowe wykreślenie z rejestru podatników VAT. Jeśli taki przedsiębiorca wystawi (działając przecież w dobrej wierze) fakturę VAT, to powstaje pytanie o odliczenie z niej VAT przez nieświadomego zagrożenia nabywcę. Czy zatem możliwe jest bezpieczne odliczenie takiego podatku?
Jeśli faktury dokumentują nabycie towarów z przeznaczeniem wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu, to nabywca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego. Dzieje się tak bez względu na to, czy na fakturze zostanie wskazany adres siedziby działalności czy adres biura handlowego, w którym wykonywana jest działalność. Warunkiem jest jednak, aby adresy te były zgodne z danymi identyfikacyjnymi wskazanymi w zgłoszeniu rejestracyjnym.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest fundamentem systemu VAT. Oczywiście, aby można było odliczyć podatek, konieczne jest spełnienie szeregu warunków. Jednym z nich jest m.in. otrzymanie dokumentu potwierdzającego sprzedaż/nabycie z wykazanym podatkiem należnym. Żądanie wystawienia faktury można złożyć sprzedawcy także po zmianie kwalifikacji prawnej danej transakcji, dokonanej w wyniku kontroli fiskusa.
Prawo do odliczenia VAT ulega podważeniu tylko w przypadku, gdy podatek wynika z faktury niedokumentującej rzeczywistego zdarzenia gospodarczego, czyli z tzw. pustej faktury. To wnioski z niedawnego wyroku WSA o sygn. akt SA/Gd 1152/21.
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na PKPiR i jest VAT-owcem. Otrzymał faktury kosztowe od klienta, który według białej listy nie jest VAT-owcem, ale wystawia faktury VAT, tak jakby był VAT-owcem oraz odprowadza podatek należny do urzędu skarbowego. Czy może od tych faktur odliczyć podatek naliczony? Podatnik otrzymał od niego oświadczenie, że jest płatnikiem VAT i ma sprzeczne informacje z urzędu skarbowego.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest fundamentem systemu VAT. Oczywiście, aby można było odliczyć podatek, konieczne jest spełnienie szeregu warunków. Jednym z nich jest m.in. otrzymanie dokumentu potwierdzającego sprzedaż/nabycie z wykazanym podatkiem należnym. Żądanie wystawienia faktury można złożyć sprzedawcy także po zmianie kwalifikacji prawnej danej transakcji, dokonanej w wyniku kontroli fiskusa.
Pytanie: Firma kupiła środek trwały za 120.000 zł. Z kwoty tej zażądała zwrotu VAT na konto bankowe. Na fakturze widniała adnotacja: „mechanizm podzielonej płatności”. Firma nie zapłaciła tej faktury w MPP, tylko została przelana cała kwota na konto kontrahenta. Czy urząd skarbowy może odmówić zwrotu VAT na rachunek bankowy? Czy nieopłacenie faktury z adnotacją MPP podlega dodatkowo karze?
Sejm przyjął zmiany w ustawie o VAT, wdrażające Krajowy System e-Faktur (KSeF). Stosowanie nowych rozwiązań jest fakultatywnej, jednak już w 2023 roku korzystanie z e-faktury będzie obowiązkowe.
Resort finansów wypowiedział się w interpelacji odnośnie do tego, czy skan faktury zakupowej może być podstawą do ujęcia wydatków w kosztach podatkowych, jeśli jej oryginał został przez podatnika zarchiwizowany, a następnie zniszczony.
Podatnik założył w maju br. jednoosobową działalność gospodarczą – działalność związaną z oprogramowaniem 0 PKD – 62.1.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z, 85.59.B. Podatnik będzie wystawiał dwie faktury miesięcznie o treści „Prace analityczno – wykonawcze – utrzymanie i rozwój systemów informatycznych" (faktura 1) oraz „Wsparcie procesu zarządzania i bieżącego funkcjonowania działu informatycznego" (faktura 2). Czy podane faktury należy oznaczyć kodem GTU_12 w nowym pliku JPK_VAT7?
Faktury korygujące muszą być najczęściej rozliczane przez wystawiających je sprzedawców oraz otrzymujących je nabywców. Podatnicy często mają wątpliwości, kiedy należy to uczynić. W tym artykule wskazujemy, kiedy sprzedawcy i nabywcy powinni rozliczać faktury korygujące zarówno na gruncie VAT (w zakresie tym z początkiem 2021 r. nastąpiły duże zmiany), jak i na gruncie przepisów o podatku dochodowym.
Faktury korygujące muszą być najczęściej rozliczane przez wystawiających je sprzedawców oraz otrzymujących je nabywców. Podatnicy często mają wątpliwości, kiedy należy to uczynić. W tym artykule wskazujemy, kiedy sprzedawcy i nabywcy powinni rozliczać faktury korygujące zarówno na gruncie VAT (w zakresie tym z początkiem 2021 r. nastąpiły duże zmiany), jak i na gruncie przepisów o podatku dochodowym.
Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność w 2020 r. prowadziła Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów (metodą kasową). Od 2021 r. ze względu na przekroczony limit ma obowiązek prowadzenia pełnej księgowości.
Pakiet SLIM VAT, obowiązujący od 2021 r., wprowadził brak konieczności uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących in minus oraz uregulowanie rozliczania korekt zwiększających cenę. Nowe zasady mają swoje „plusy i minusy”. Minusem jest użycie przez ustawodawcę pewnych ogólnych sformułowań. Z drugiej strony – podatnicy będą mogli skorzystać z różnych możliwości dowiedzenia tego, jak przedstawiał się stan faktyczny. Warto przy tym zwrócić uwagę na wskazówki wynikające z opublikowanego przez MF projektu Objaśnień w sprawie SLIM VAT.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]