Chroń dane Klientów. Pamiętaj o podpisaniu regulaminu użytkowania komputerów
Jeśli Twoi pracownicy korzystają ze służbowych laptopów, na których są przetwarzane dane osobowe klientów należy uregulować kwestię transportu, przechowywania i używania sprzętu poza siedzibą biura. Sprawdź co zawrzeć w regulaminie użytkowania komputerów przenośnych.
- Data: 12.12.2017
Czy spółka cywilna ma obowiązek prowadzić książkę rachunkową?
Pytanie: Rozliczam spółkę cywilną, która zaczęła działać od lipca br., księgowość prowadzona jest na PKPiR. Jeden ze wspólników jest wspólnikiem spółki jawnej i komandytowej. Czy prawidłowo założono książkę, czy księgowość prowadzona powinna być za pomocą ksiąg rachunkowych, jeżeli tak, jak znaleźć rozwiązanie do powstałej sytuacji? Pytanie: Rozliczam spółkę cywilną, która zaczęła działać od lipca br., księgowość prowadzona jest na PKPiR. Jeden ze wspólników jest wspólnikiem spółki jawnej i komandytowej. Czy prawidłowo założono książkę, czy księgowość prowadzona powinna być za pomocą ksiąg rachunkowych, jeżeli tak, jak znaleźć rozwiązanie do powstałej sytuacji?
- Data: 12.12.2017
Jak rozliczyć koszty przy prowadzeniu biura w mieszkaniu?
Pytanie: Mam działalność (biuro) zgłoszone w miejscu, czyli w siedzibie firmy, ale planuję od maja przyszłego roku przygotować drugi punkt prowadzenia działalności, czyli nie w siedzibie. Czy wobec tego wszelkie koszty na wyposażenia tego lokalu, które będę ponosiła już niebawem, gdyż jest to w stanie deweloperskim mogę księgować w koszty? Chciałam też nadmienić, że w tym drugim miejscu oprócz prowadzenia działalności (czyli drugiego biura) będzie mieszkanie. Jak oddzielić koszty? Czy tę zmianę musze podać w CEiDG? Pytanie: Mam działalność (biuro) zgłoszone w miejscu, czyli w siedzibie firmy, ale planuję od maja przyszłego roku przygotować drugi punkt prowadzenia działalności, czyli nie w siedzibie. Czy wobec tego wszelkie koszty na wyposażenia tego lokalu, które będę ponosiła już niebawem, gdyż jest to w stanie deweloperskim mogę księgować w koszty? Chciałam też nadmienić, że w tym drugim miejscu oprócz prowadzenia działalności (czyli drugiego biura) będzie mieszkanie. Jak oddzielić koszty? Czy tę zmianę musze podać w CEiDG?
- Data: 12.12.2017
6 pytań na których odpowiedzi pozwolą sprawdzić, czy strona www. Twojego biura jest użyteczna
Sprawdź czy strona biura spełnia podstawowe kryteria użyteczności, czyli m.in. czy ma intuicyjną nawigację i czy użytkownikom łatwo jest z niej korzystać. Odpowiedź poniżej prezentowane pytania pozwolą ci stwierdzić czy powinna zostać ona ulepszona lub zmieniona.
- Data: 11.12.2017
Bilans 2017. Sprawdź korzyści z zastosowania uproszczeń przewidzianych dla małych jednostek
W zakresie wyceny wprowadzono od 1 stycznia 2017 r. możliwość uproszczonego ustalania kosztu wytworzenia dla małych jednostek, nawet jeśli ich sprawozdanie finansowe podlega badaniu przez biegłego rewidenta (art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości).
- Data: 11.12.2017
Czy biuro rachunkowe musi mieć pełnomocnictwo, aby wysyłać JPK_VAT swoich klientów?
Pytanie: Czy biuro rachunkowe w związku z obowiązującym od stycznia 2018 roku obowiązkiem wysyłania plików JPK również przez małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa musi mieć szczególne pełnomocnictwo od swoich klientów, aby takie pliki im wysyłać drogą elektroniczną, gdy ma tylko upoważnienie UPL 1 do deklaracji VAT i PIT. Czy ponadto muszę należy spełniać jakieś wymogi programowe, pracuję na RAKS? Pytanie: Czy biuro rachunkowe w związku z obowiązującym od stycznia 2018 roku obowiązkiem wysyłania plików JPK również przez małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa musi mieć szczególne pełnomocnictwo od swoich klientów, aby takie pliki im wysyłać drogą elektroniczną, gdy ma tylko upoważnienie UPL 1 do deklaracji VAT i PIT. Czy ponadto muszę należy spełniać jakieś wymogi programowe, pracuję na RAKS?
- Data: 11.12.2017
Biuro rachunkowe na targach. Dowiedz się, jak się skutecznie wypromować
Udział w targach to jeden ze sposobów na bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. To także doskonała okazja do budowania rozpoznawalności biura i świetna sposobność do zapoznania się z ofertą konkurencji. Ponieważ sezon targowy w pełni, piszemy o tym, dlaczego warto zaprezentować się podczas tego typu wydarzeń i jak się do nich przygotować, by stanowiły skuteczny instrument promocji biura.
- Data: 31.10.2017
Jest szansa na wydłużenie terminu do złożenia odwołania od decyzji pierwszej instancji
Założenia projektu Ordynacji podatkowej przygotowane przez Komisję Kodyfikacji Ogólnego Prawa Podatkowego zakładają wydłużenie terminu na wniesienie odwołania od decyzji organu pierwszej instancji z 14 dni do 30 dni. Poznaj szczegóły.
- Data: 31.10.2017
Nowa wysokość minimalnego wynagrodzenia oznacza wyższe kwoty kar za przestępstwa skarbowe w 2018 roku.
Od 1 stycznia 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 2.100 zł. Zatem kwoty grzywien i kar pieniężnych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe przewidziane w Kodeksie karnym skarbowym, które wyznaczane są na podstawie aktualnego minimalnego wynagrodzenia, będą również wyższe w 2018 roku.
- Data: 31.10.2017
Bilans 2017. Sprawdź, które zmiany w ustawie o rachunkowości należy w nim uwzględnić
Planując pracę nad przygotowaniem sprawozdań finansowych za rok 2017 musisz pamiętać o zmianach jakie w 2017 zaczęły obowiązywać w ustawie o rachunkowości. Aby ułatwić ci ich przygotowanie dla różnych rodzajów klientów, nasz ekspert omawia je uwzględniając podział wg wielkości przedsiębiorcy.
- Data: 05.10.2017
Ciemna strona inwentaryzacji. Zwróć uwagę na błędy, które możesz popełnić nieświadomie
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, ich unikać.
- Data: 05.10.2017
Czym skutkuje zmiana wymiaru etatu pracownikowi?
Pytanie: Nasz klient zatrudnia pracownika od ponad 10 lat na pełny etat. Jednak obecnie potrzebuję zmniejszyć czas pracy do wymiaru 3/4 etatu i 7 godzin dzienne. Jaki jest okres wypowiedzenia w takiej sytuacji warunków pracy i czy można zmniejszyć czas pracy do 7 godzin dziennie? Czy pracownik może odmówić przyjęcia zmian i czym to skutkuje? Pytanie: Nasz klient zatrudnia pracownika od ponad 10 lat na pełny etat. Jednak obecnie potrzebuję zmniejszyć czas pracy do wymiaru 3/4 etatu i 7 godzin dzienne. Jaki jest okres wypowiedzenia w takiej sytuacji warunków pracy i czy można zmniejszyć czas pracy do 7 godzin dziennie? Czy pracownik może odmówić przyjęcia zmian i czym to skutkuje?
- Data: 05.10.2017
CIT 2018. Warto poinformować klienta o planowanych zmianach, które mogą zwiększyć jego obciążenia podatkowe
Od 1 stycznia 2018 r. planowane jest wprowadzenie przepisów, które znacząco zmienią katalog źródeł przychodów w ustawie o CIT. Jednym z nich jest oddzielenie dochodów z zysków kapitałowych od pozostałych dochodów. Na tej zmianę stracą niektórzy podatnicy, zyska za to fiskus, warto więc o jej konsekwencjach poinformować klientów.
- Data: 07.09.2017
Czy klient może w okresie pobierania zasiłku z ZUS prowadzić działalność?
Pytanie: Moja klientka prowadząca działalność gospodarczą, opłacająca „duży ZUS”, urodziła dziecko. Czy w trakcie przebywania na urlopie macierzyńskim musi opłacać składkę zdrowotną? Czy w trakcie przebywania na tym urlopie może dalej pracować (w swojej firmie), nie tracąc zasiłku macierzyńskiego i czy trzeba wtedy opłacać wszystkie składki ZUS? Pytanie: Moja klientka prowadząca działalność gospodarczą, opłacająca „duży ZUS”, urodziła dziecko. Czy w trakcie przebywania na urlopie macierzyńskim musi opłacać składkę zdrowotną? Czy w trakcie przebywania na tym urlopie może dalej pracować (w swojej firmie), nie tracąc zasiłku macierzyńskiego i czy trzeba wtedy opłacać wszystkie składki ZUS?
- Data: 07.09.2017
Czy klient powinien wypłacić odprawę, gdy nie zatrudnia więcej niż 19 osób?
Pytanie: Rozliczam przedsiębiorcę, u którego zatrudnienie na 1 lipca br. wynosiło 20 osób. Natomiast 31 lipca br. zatrudnienie będzie wynosiło 19 osób, gdyż w trakcie miesiąca zwalnia się jedna osoba. Czy jeżeli zakład zwolni pracownika 31 lipca br. z przyczyn ekonomicznych, będzie musiał wypłacić odprawę? Pytanie: Rozliczam przedsiębiorcę, u którego zatrudnienie na 1 lipca br. wynosiło 20 osób. Natomiast 31 lipca br. zatrudnienie będzie wynosiło 19 osób, gdyż w trakcie miesiąca zwalnia się jedna osoba. Czy jeżeli zakład zwolni pracownika 31 lipca br. z przyczyn ekonomicznych, będzie musiał wypłacić odprawę?
- Data: 07.09.2017
Czy możliwe jest wykonywanie prac dodatkowych na urlopie macierzyńskim?
Pytanie: Czy pracownica przebywająca na urlopie macierzyńskim może sie zatrudnić u innego pracodawcy na etat lub część etatu? Czy tylko na umowę zlecenia lun umowy o dzieło? Pytanie: Czy pracownica przebywająca na urlopie macierzyńskim może sie zatrudnić u innego pracodawcy na etat lub część etatu? Czy tylko na umowę zlecenia lun umowy o dzieło?
- Data: 21.07.2017
Jak rozliczyć zakup nieruchomości przez małżonków prowadzących odrębne firmy?
Pytanie: Mąż z żoną zakupili nieruchomość. Remontowali ją - koszty przekroczyły 30%, ale faktury były brane tylko na męża, który jest vatowcem. Mąż dokonał odliczeń. Obecnie urząd żąda skorygowania odliczeń u męża do połowy wartości z tych faktur, uznając, że połowa wartości każdej stanowi koszty żony. Czy ma rację? Czy można jakoś obronić stanowisko, że to mąż ponosił wydatki i na niego są faktury? Jak powinny przebiegać rozliczenia? Pytanie: Mąż z żoną zakupili nieruchomość. Remontowali ją - koszty przekroczyły 30%, ale faktury były brane tylko na męża, który jest vatowcem. Mąż dokonał odliczeń. Obecnie urząd żąda skorygowania odliczeń u męża do połowy wartości z tych faktur, uznając, że połowa wartości każdej stanowi koszty żony. Czy ma rację? Czy można jakoś obronić stanowisko, że to mąż ponosił wydatki i na niego są faktury? Jak powinny przebiegać rozliczenia?
- Data: 21.07.2017
Jak wypełnić wniosek o zasiłek pogrzebowy? Sprawdź na co zwrócić uwagę
Zasiłek pogrzebowy to świadczenie wypłacane przez ZUS osobom, które poniosły koszty pogrzebu m.in. ubezpieczonego, emeryta lub rencisty albo członka jego rodziny. Zwykle zasiłek kojarzymy ze świadczeniem dla osoby fizycznej, ale zdarza się, że biuro rachunkowe występuje o to świadczenie w imieniu klienta, którym może być m.in. zakład pracy partycypujący w kosztach pochówku.
- Data: 21.07.2017
Nowe uprawnienia urzędników podczas kontroli podatkowych. Bądź przygotowany na niezapowiedziane kontrole
Obecnie każdy naczelnik urzędu celno-skarbowego może wykonywać kontrolę celno-skarbową na całym terytorium Polski, niezależnie od siedziby kontrolowanego. Poznaj nowe narzędzie walki z wyłudzeniami VAT KAS.
- Data: 06.07.2017
Już niebawem zacznie obowiązywać ograniczony krąg zwolnień z VAT
Od 1 lipca 2017 r. z regulacji dotyczących zwolnień od podatku VAT zostały usunięte zwolnienia dla usług stanowiących element zwolnionej od podatku usługi finansowej lub ubezpieczeniowej, wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37–41 ustawy o VAT., stanowiących odrębną całość oraz będących właściwymi i niezbędnymi do świadczenia usługi zwolnionej.
- Data: 28.05.2017
Niższy limit zwrotu podatku w ramach Tax Free
Od 1 czerwca 2017 r. ma obowiązywać niższy limit zwrotu podatku w systemie Tax Free. Zmiana wynika z projektu rozporządzenia ministra rozwoju i finansów w sprawie łącznej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług. Nowy limit będzie dotyczył zakupów dokonanych po 1 czerwca 2017 r.
- Data: 28.05.2017
Firma Twojego klienta wypracowała zysk. Sprawdź, jak prawidłowo zaksięgować wypłatę dywidendy
Akcjonariusze bądź udziałowcy spółek kapitałowych mają prawo do udziału w zysku rocznym przeznaczonym do podziału przez walne zgromadzenie. Przeczytaj, jakimi zasadami kierować się przy określaniu wysokości dywidendy i prawidłowym jej rozliczeniu.
- Data: 01.04.2017
Sprawdź, jak ująć w rejestrze zakupu fakturę z odwrotnym obciążeniem
Pytanie: Pytanie: Moje pytanie dotyczy faktury zakupu z odwrotnym obciążeniem za usługi budowlane. Otrzymując taką fakturę, sama naliczam VAT należny (stawka 8% bądź 23%) i rozumiem, że jest ta pozycja w rejestrze sprzedaży? A co umieścić w rejestrze zakupu? Czy tylko kwotę netto z faktury ze stawką NP, czy jeszcze jakiś inny zapis? Pytanie: Pytanie: Moje pytanie dotyczy faktury zakupu z odwrotnym obciążeniem za usługi budowlane. Otrzymując taką fakturę, sama naliczam VAT należny (stawka 8% bądź 23%) i rozumiem, że jest ta pozycja w rejestrze sprzedaży? A co umieścić w rejestrze zakupu? Czy tylko kwotę netto z faktury ze stawką NP, czy jeszcze jakiś inny zapis?
- Data: 24.03.2017
20 mld euro na rozwój przedsiębiorstw. Twój klient może skorzystać z bezzwrotnej dotacji
Jakie przedsięwzięcia mają największe szanse na otrzymanie bezzwrotnego wsparcia na lata 2014–2020? Fundusze unijne oferują szeroki wachlarz możliwości, w zależności od potrzeb, branży czy potencjału firmy. Warto zapoznać się z warunkami ich uzyskiwania i zaprezentować je swoim klientom.
- Data: 24.03.2017
Czy jest możliwość opłacania składki zdrowotnej w niższej wysokości w związku z chorobą?
Pytanie: Pytanie: W jakiej wysokości osoba prowadząca działalność gospodarczą ma zapłacić składkę na ubezpieczenie zdrowotne za luty 2017 roku, jeżeli od 1 do 8 lutego 2017 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim? Pytanie: Pytanie: W jakiej wysokości osoba prowadząca działalność gospodarczą ma zapłacić składkę na ubezpieczenie zdrowotne za luty 2017 roku, jeżeli od 1 do 8 lutego 2017 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim?
- Data: 24.03.2017
Rozliczając klienta za 2016 rok pamiętaj o zastosowaniu ulg podatkowych
W zeznaniach rocznych podatnicy mogą zmniejszyć wysokość swojego zobowiązania podatkowego poprzez zastosowanie ulg podatkowych. Jeśli Twój klient jest osobą fizyczną, warto zwrócić uwagę na nowe zasady korzystania z ulgi na zakup nowych technologii.
- Data: 01.02.2017
Sygnały zagrożenia płynności finansowej klienta. Ważna jest szybka reakcja biura rachunkowego
Decyzje dotyczące prowadzenia polityki finansowej firmy powinny być skrupulatnie przemyślane, gdyż każdy błąd może kosztować utratę płynności finansowej. Właśnie dlatego biuro rachunkowe powinno starać się eliminować takie zagrożenia dla klienta, czyli w miarę szybko informować go o ryzyku utraty płynności i ewentualnych działaniach, które można podjąć.
- Data: 01.01.2017
W tym roku po raz pierwszy wypełnisz w imieniu klienta informację CIT-VC
Od zeszłego roku obowiązuje zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z tytułu zbycia udziałów (akcji) nabytych w 2016 albo 2017 roku przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną. Teraz po raz pierwszy będzie składana informacja na temat nabytych udziałów za pomocą nowej deklaracji CIT-VC.
- Data: 01.01.2017
Biuro rachunkowe powinno pamiętać o podpisaniu z klientem umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych
Procesorem jest osoba fizyczna lub prawna, jednostka lub inny podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora. Jest nim też biuro rachunkowe. Jeżeli więc administrator danych zleca podmiotowi zewnętrznemu przetwarzanie danych, za które odpowiada administrator, dla i w imieniu administratora, to wtedy mówimy o powierzeniu danych do przetwarzania, które powinno być regulowane umową.
- Data: 01.01.2017
Biuro rozlicza roczne PITy? Nie musi rezygnować ze zwolnienia z VAT!
Podmioty wykonujące m.in. usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową, w szczególności: prowadzące księgi rachunkowe , księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych , sporządzające i wypełniające deklaracje podatkowe – mogą w określonych warunkach, korzystać ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
- Data: 01.01.2017
Dowiedz się, czy zapisy w umowach, dotyczące przeniesienia odpowiedzialności na biuro rachunkowe są ważne
Pytanie: Prowadzę biuro rachunkowe w formie jednoosobowej działalności gospodarczej zatrudniając dwie osoby na umowy zlecenia oraz jedną osobę na podstawie umowy o świadczenie usług. Z jakimi konsekwencjami prawnymi muszę się liczyć mając zapis w umowach z klientami biura: "Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność na zasadzie ryzyka z obowiązkiem naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań określonych w umowie na zasadach ogólnych. Odpowiedzialność zleceniobiorcy jest wyłączona w przypadku naruszenia przez zleceniodawcę przepisów prawa lub postanowień niniejszej umowy, które określają obowiązki zleceniodawcy lub za działania podjęte na podstawie niepełnych lub nieprawdziwych danych podanych mu przez zleceniodawcę. [...] Zleceniobiorca nie bada i nie bierze odpowiedzialności za autentyczność i rzetelność przekazanych mu dokumentów". Pytanie: Prowadzę biuro rachunkowe w formie jednoosobowej działalności gospodarczej zatrudniając dwie osoby na umowy zlecenia oraz jedną osobę na podstawie umowy o świadczenie usług. Z jakimi konsekwencjami prawnymi muszę się liczyć mając zapis w umowach z klientami biura: "Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność na zasadzie ryzyka z obowiązkiem naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań określonych w umowie na zasadach ogólnych. Odpowiedzialność zleceniobiorcy jest wyłączona w przypadku naruszenia przez zleceniodawcę przepisów prawa lub postanowień niniejszej umowy, które określają obowiązki zleceniodawcy lub za działania podjęte na podstawie niepełnych lub nieprawdziwych danych podanych mu przez zleceniodawcę. [...] Zleceniobiorca nie bada i nie bierze odpowiedzialności za autentyczność i rzetelność przekazanych mu dokumentów".
- Data: 01.01.2017
Marketing to nie tylko reklama. Poznaj 7 czynników, które mogą zadecydować o jego skuteczności
Pod wpływem nasilonej konkurencji, dużej presji na obniżanie cen, nowych technologii wkraczających w sferę biznesu oraz zmieniających się potrzeb klienta coraz więcej biur rachunkowych dostrzega konieczność podejmowania działań marketingowych.
- Data: 30.01.2017
OC z tytuł prowadzenia biura, a OC z tytułu wykonywania czynności doradztwa to dwa różne ubezpieczenia
Pytanie: Pytanie: Czy jeśli biuro rachunkowe prowadzone przez doradcę podatkowego świadczy tylko usługi doradztwa podatkowego to minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia wynosi 10.000 euro i z takiego ubezpieczenia ubezpieczyciel wypłaciłby odszkodowanie klientowi biura, czy też musi ubezpieczyć się również jak doradca podatkowy? Pytanie: Pytanie: Czy jeśli biuro rachunkowe prowadzone przez doradcę podatkowego świadczy tylko usługi doradztwa podatkowego to minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia wynosi 10.000 euro i z takiego ubezpieczenia ubezpieczyciel wypłaciłby odszkodowanie klientowi biura, czy też musi ubezpieczyć się również jak doradca podatkowy?
- Data: 30.01.2017