Każdy podatnik może w dowolnym momencie prowadzenia działalności gospodarczej dokonać wycofania środka trwałego z majątku firmowego. Operacja taka nie jest niczym nadzwyczajnym i jako normalne zachowanie przedsiębiorcy jej reperkusje zostały w szczegółowym zakresie uregulowane w ustawie o VAT.
Pojęcie środka trwałego
W przepisach ustawy o VAT nie znajdziemy definicji pojęcia „środek trwały”. Prostej definicji nie ma również w innych aktach prawnych. Ustawodawca obrał inną metodę. W różnych aktach prawnych wskazał warunki, które dana rzecz powinna spełnić, aby mogła zostać uznana za środek trwały.
I tak: Zgodnie z art. 3 pkt 15 ustawy o rachunkowości za środki trwałe uznawane są rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. W myśl tego przepisu środkiem trwałym są również ulepszenia w obcych środkach trwałych i inwentarz żywy.
Zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych środkami trwałymi są:
1. podlegające amortyzacji, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
2. kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
– budynki, budowle, lokale stanowiące odrębną własność,
– maszyny, urządzenia,
– środki transportu,
– inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok wykorzystywane przez podatnika do celów działalności gospodarczej albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź leasingu.
W praktyce najczęściej występującymi środkami trwałymi są: nieruchomości (domy, mieszkania), maszyny, samochody, sprzęt komputerowy. Jak wspomniano na wstępie, każdy przedsiębiorca w odniesieniu do wykorzystywanego w swej własnej działalności środka trwałego może w wybranym przez siebie momencie podjąć decyzję o wycofaniu go z działalności gospodarczej i przeznaczeniu go na osobiste potrzeby. Postępowanie polegające na wycofaniu środka trwałego ze składników majątku firmy i przeniesienie go do prywatnego majątku nie jest ograniczone żadną normą.
Każdy podatnik może w dowolnym momencie prowadzenia działalności gospodarczej dokonać wycofania środka trwałego z majątku firmowego. Operacja taka nie jest niczym nadzwyczajnym i jako normalne zachowanie przedsiębiorcy jej reperkusje zostały w szczegółowym zakresie uregulowane w ustawie o VAT.
Nasza spółka kupiła od polskiej firmy łóżka (faktura zakupu ze stawką 23%). Następnie zostały one przewiezione na Słowację – do firmy słowackiej, która organizuje punkt pomocowy na rzecz ukraińskich uchodźców wojennych. Nasza firma ponosi zarówno koszty zakupu, jak i transportu. Czy od bezpłatnego przekazania towarów – łóżek na Słowację – należy na podstawie faktury wewnętrznej naliczyć VAT należny? Jak potraktować taki VAT należny? Gdzie ująć w pliku JPK_V7M? Czy można odliczyć VAT naliczony z faktury zakupu?
Czy spółka z o.o. w pierwszym roku prowadzenia działalności może mieć rozliczany podatek VAT i CIT w ujęciu kwartalnym?
Transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części są często przedmiotem sporu pomiędzy podatnikami a fiskusem. Sukcesja obowiązków w zakresie podatków nie jest problematyczna, jednak często wątpliwości budzi sukcesja praw. Jednym z obszarów dyskusji jest możliwość skorygowania rozliczeń VAT poprzednika i wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadpłaty VAT. Tematyką tą zajął się ostatnio NSA, który w wyroku o sygn. akt I FSK 2240/19 rozstrzygnął sprawę na korzyść podatnika.
Transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części są często przedmiotem sporu pomiędzy podatnikami a fiskusem. Sukcesja obowiązków w zakresie podatków nie jest problematyczna, jednak często wątpliwości budzi sukcesja praw. Jednym z obszarów dyskusji jest możliwość skorygowania rozliczeń VAT poprzednika i wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadpłaty VAT. Tematyką tą zajął się ostatnio NSA, który w wyroku o sygn. akt I FSK 2240/19 rozstrzygnął sprawę na korzyść podatnika.
W związku z bardziej czy mniej sensownymi działaniami mającymi na celu ograniczenie szerzenia się epidemii COVID-19 poważnie poszkodowanymi stali się najemcy lokali komercyjnych. Jednak ich sytuacja jest zróżnicowana w zależności od tego, gdzie znajduje się lokal stanowiący przedmiot najmu. Zakaz uderzył najmocniej w najemców wynajmujących lokale w centrach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 .
W związku z bardziej czy mniej sensownymi działaniami mającymi na celu ograniczenie szerzenia się epidemii COVID-19 poważnie poszkodowanymi stali się najemcy lokali komercyjnych. Jednak ich sytuacja jest zróżnicowana w zależności od tego, gdzie znajduje się lokal stanowiący przedmiot najmu. Zakaz uderzył najmocniej w najemców wynajmujących lokale w centrach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 .
Skoro biegły zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, utracił status podmiotu uprawnionego do wystawiania faktur VAT i odpowiednio faktur korygujących. Dlatego też nie jest zobowiązany i uprawniony do wystawienia faktury korygującej, mimo obniżenia kosztów procesu i jego wynagrodzenia.
Skoro biegły zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, utracił status podmiotu uprawnionego do wystawiania faktur VAT i odpowiednio faktur korygujących. Dlatego też nie jest zobowiązany i uprawniony do wystawienia faktury korygującej, mimo obniżenia kosztów procesu i jego wynagrodzenia.
Do 26 lutego na podstawie danych rzeczywistych z 2017 rok należy dokonać korekty „wstępnego” odliczenia VAT. Poznaj zasady na których powinieneś dokonania rozliczeń swoich klientów.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]