W praktyce w umowach leasingu znajduje się częste zastrzeżenie, iż spółka za każde udzielenie pisemnej informacji o przedmiocie umowy lub użytkowniku przedmiotu leasingu (celem ustalenia sprawcy wykroczenia drogowego), nalicza opłatę dodatkową i obciąża nią korzystającego. Sprawdź, jakie są skutki podatkowe w VAT obciążenia opłatą dodatkową w związku udzieleniem właściwym organom pisemnej informacji np. o użytkowniku przedmiotu leasingu.
Jak wyjaśnił dyrektor KIS w jednej z ostatnio wydanych interpretacji, można „wykupić prywatnie samochód z leasingu”, czyli nie odliczyć VAT, zaś następnie darować ów samochód bez VAT.
Czy możliwe jest odliczenie VAT z faktury wykupu z leasingu samochodu sprzedawanego w miesiącu wykupu? Jak wykazać tę czynność w JPK_VAT?
Firma wzięła w leasing operacyjny quada. Czy opłata wstępna i rata leasingu może zostać ujęta w 100% w kosztach? Natomiast koszty eksploatacji w 75%? Czy każdego rodzaju quad jest podatkowo traktowany tak samo, jak samochód osobowy?
Podatniczka prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i nie posiada prawa jazdy. Nie zatrudnia pracowników. Planuje wziąć w leasing operacyjny samochód osobowy o wartości 90.000 zł. Czy faktura z opłatą wstępną i raty leasingowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu firmy? Gdyby mąż podatniczki dowoził ją do miejsca pracy, to czy stanowiłoby to przychód dla którejś ze stron?
Przedmiotem leasingu mogą być w zasadzie wszystkie towary – zarówno niewymienione, jak i wymienione w załączniku nr 15 do ustawy VAT. Także zapłata dokonywana przelewem bankowym może obejmować tylko część ceny towaru wymienionego bądź nie, w załączniku nr 15. Jej wartość może przekraczać 15.000 zł lub być niższa. W takiej sytuacji powstaje wiele wątpliwości odnośnie do konieczności zastosowania obligatoryjnego MPP.
Kwestię zaliczenia lub niezaliczenia kwoty ubezpieczenia do podstawy opodatkowania usługi leasingu można by uznać za definitywnie zamkniętą i wyjaśnioną, gdyby nie dwie kwestie. Chodzi o zmienność interpretacji, jakim poddawane jest polskie prawo podatkowe oraz istnienie bardzo różnych stanów faktycznych, które – na skutek diametralnie odmiennych nieraz wykładni – mogą być oceniane w rozmaity sposób.
Wiele spółek ze względu na pandemię koronawirusa zmuszonych jest zawiesić działalność gospodarczą. Warto w takiej sytuacji pamiętać, iż spółka prawa handlowego w okresie zawieszonej działalności gospodarczej nie będzie mogła odliczać odpisów amortyzacyjnych do celów podatkowych, np. od wartości samochodów stanowiących środki trwałe. Spłacane natomiast raty w ramach leasingu operacyjnego mogą być kosztem podatkowym, pomimo że spółka czasowo zamknęła działalność.
Podatnik zawarł umowę leasingu operacyjnego maszyny. Na mocy porozumienia trójstronnego pomiędzy dostawcą maszyny, leasingodawcą a firmą, podatnik został zobowiązany ponieść koszty instalacji i montażu leasingowanej maszyny. Przy instalacji maszyny uczestniczą pracownicy dostawcy – obywatele Niemiec. Podatnik pokrył koszty ich zakwaterowania w hotelu. Czy poniesione wydatki na hotel dla Niemców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu polskiego podatnika (leasingobiorcy)? Czy sfinansowane zakwaterowanie będzie stanowiło przychód dla pracowników dostawcy maszyny? Jeśli tak, jakie obowiązki ciążą na polskiej firmie?
Podatnik zawarł umowę leasingu operacyjnego maszyny. Na mocy porozumienia trójstronnego pomiędzy dostawcą maszyny, leasingodawcą a firmą, podatnik został zobowiązany ponieść koszty instalacji i montażu leasingowanej maszyny. Przy instalacji maszyny uczestniczą pracownicy dostawcy – obywatele Niemiec. Podatnik pokrył koszty ich zakwaterowania w hotelu. Czy poniesione wydatki na hotel dla Niemców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu polskiego podatnika (leasingobiorcy)? Czy sfinansowane zakwaterowanie będzie stanowiło przychód dla pracowników dostawcy maszyny? Jeśli tak, jakie obowiązki ciążą na polskiej firmie?
Dla każdego przedsiębiorcy wybór źródeł finansowania majątku trwałego jest trudną decyzją, w podjęciu której biuro rachunkowe może klientowi pomóc. Pamiętaj, iż konsekwencje takiej decyzji będą ponoszone przez klenta przez cały okres trwania umowy, a więc kilka, a czasem i kilkadziesiąt lat. Wybór ten rzutuje nie tylko na przepływy pieniężne wynikające z umowy, ale także na obciążenia podatkowe czy wskaźniki finansowe prezentowane w sprawozdaniu finansowym.
Wiele firm obsługiwanych przez biuro rachunkowe staje przed dylematem, czy finansując zakupy zastosować leasing, czy posiłkować się kredytem gotówkowym. W takiej sytuacji zadaniem biura jest jasne przedstawienie wad i zalet obu metod finansowania w kontekście indywidualnej sytuacji finansowej firmy, które pomoże klientowi podjąć optymalną decyzje.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]