faktura VAT

wady ustrukturyzowanych faktur VAT

Wady i zalety stosowania ustrukturyzowanych faktur VAT

 

Jedną z wielu zmian podatkowych, które weszły w życie od początku 2022 roku, jest możliwość wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Są to e-faktury wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego wzoru za pośrednictwem tzw. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Począwszy od 2022 roku, podatnicy mają możliwość wyboru tej formy fakturowania. Natomiast począwszy od 2024 roku, stosowanie faktur ustrukturyzowanych będzie obowiązkowe. Sprawdź, jakie są wady i zalety stosowania faktur ustrukturyzowanych.

 

Faktury ustrukturyzowane będą fakturami wystawianymi przez podatników przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Mają one przydzielony numer identyfikujący tę fakturę w systemie (art. 2 pkt 32a ustawy o VAT). Faktury te są wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych wzoru i będą uznawane za wystawione w dniu przesłania ich do Krajowego Systemu e-Faktur. Będą one przechowywane w KSeF przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione (zob. art. 112aa ust. 1 ustawy o VAT).

Korzyści 

W tym artykule przeczytasz: 

·        Przesyłanie e-faktur w KSeF
·        Brak akceptacji na otrzymywanie e-faktur w KSeF
·        Decyzja o wystawianiu faktur ustrukturyzowanych
·        Jaka powinna być treść e-faktur w KSeF
·        Noty korygujące, faktury VAT RR, faktury pro forma
·        Jakie korzyści z wystawiania e-faktur w KSeF
·        Możliwość rozliczania faktur korygujących in minus bez dokumentacji
·        Zwrot VAT w terminie 40 dni
·        Korzyści z otrzymywania faktur ustrukturyzowanych
·        Funkcje Krajowego Systemu e-Faktur
·        Kto może korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur

Błędy w fakturach VAT

Zobacz, jak unikać najczęściej popełnianych błędów w fakturach VAT

W VAT zmiana goni zmianę. W konsekwencji wystawiane przez podatników faktury często zawierają nieaktualne elementy lub błędy. Dowiedz się, jakie są najczęściej popełniane błędy na fakturach VAT i jak ich uniknąć.

1. Błąd w fakturach - oznaczanie faktur wyrazami „oryginał” i „kopia”

W przeszłości (do końca 2012 roku) przepisy VAT przewidywały, że faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał otrzymywał nabywca, a kopię zatrzymywał sprzedawca.

Konsekwencją tego było oznaczanie egzemplarza faktury otrzymywanego przez nabywcę jako oryginał, egzemplarza faktury pozostającego u sprzedawcy kopią.

Mimo że obecne przepisy nie dzielą już egzemplarzy faktur na oryginały i kopie (zob. art. 106g ust. 1 ustawy o VAT), nadal wielu podatników oznacza w ten sposób wystawiane faktury. Jest to postępowanie nieprawidłowe.

2 Błąd w fakturach - oznaczanie faktur wyrazami „VAT marża”

Przepisami art. 119 i art. 120 ustawy o VAT określone są procedury opodatkowania marży. W przeszłości obowiązkiem podatników było oznaczanie faktur dokumentujących czynności opodatkowane w ramach tych procedur wyrazami „FAKTURA VAT marża”.

Od 1 stycznia 2014 r. zamiast tego oznaczenia stosowane są jednak oznaczenia – zależnie od konkretnego przypadku – „procedura marży dla biur podróży”, „procedura marży – towary używane”, „procedura marży – dzieła sztuki” lub „procedura marży – przedmioty kolekcjonerskie i antyki” (zob. art. 106e ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

Mimo to wielu podatników nadal oznacza faktury tylko wyrazami „FAKTURA VAT marża”. Postępując w ten sposób, podatnicy wystawiają faktury nieprawidłowo.

 

Aktualnie przeglądasz

wrzesień 2024 - Nr 094
Biuro rachunkowe w praktyce nr 94 4FS0094