Od tego roku obowiązują zmiany w JPK_VAT. Wynikają one przede wszystkim z wprowadzenia do ustawy o VAT przepisów dotyczących grup VAT. Sprawdźmy więc, co się zmieniło.
Stosunkowo niewielka liczba podatników zdaje sobie sprawę z tego, że pliki JPK to coś więcej niż tylko JPK_V7M lub JPK_V7K, ale też tzw. JPK „na żądanie”, które mamy obowiązek przedstawić organowi nie tylko w trakcie kontroli lub postępowania podatkowego, ale nawet w trakcie czynności sprawdzających. Obowiązują one zasadniczo już od 1 lipca 2018 r., a na ich przedstawienie organ może nam wyznaczyć zaledwie 3 dni. Dlatego też warto się z nimi z góry zapoznać, a nawet przemyśleć ich przygotowywanie na bieżąco lub przynajmniej procedurę ich przygotowania na szybko – tym bardziej że nie można ich skorygować.
Ministerstwo Finansów w wydanym komunikacie poinformowało, że pliki JPK, CUK i ALK podpisane podpisem kwalifikowanym z użyciem algorytmu SHA-1 będzie można składać przez Bramkę JPK tylko do końca 2021 roku.
Czy podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarzą świadczący usługi dostarczania Internetu dla osób fizycznych nie będących podatnikami VAT jak i dla podmiotów będących podatnikami VAT, jest zobowiązany dla takiej sprzedaży w pliku JPK stosować oznaczenie EE?
Od 1 października 2020 r. podatnicy borykają się z problemami związanymi z nowym plikiem JPK, który z jednej strony miał być ułatwieniem, a okazuje się, że bynajmniej nim nie jest. Podatnicy nie tylko obawiają się sankcji na gruncie ustawy o VAT – tj. kary w wysokości 500 złotych za każdy błąd, jeśli nie zostanie on skorygowany lub wyjaśniony, ale przede wszystkim sankcji na gruncie Kodeksu karnego skarbowego. Od 1 maja 2021 r. sankcja ta jest dużo bardziej bolesna w przypadku mandatów karnych.
W praktyce zdarzają się takie sytuacje, kiedy klient otrzymuje paragon, dokonuje płatności, a następnie powracając po pewnym czasie, zwraca paragon i prosi o wystawienie faktury. Powstaje wówczas pytanie o to, jak oznaczyć taką fakturę w JPK VAT.
W praktyce zdarzają się takie sytuacje, kiedy klient otrzymuje paragon, dokonuje płatności, a następnie powracając po pewnym czasie, zwraca paragon i prosi o wystawienie faktury. Powstaje wówczas pytanie o to, jak oznaczyć taką fakturę w JPK VAT.
Ministerstwo finansów przekazało ważną informację dla podatników dokonujących transakcji z podmiotami w Irlandii Północnej, dotyczącą stosowania kodów w JPK.
Stosowanie w praktyce najnowszych przepisów o JPK_VAT stwarza księgowym wiele problemów. Poniżej przedstawiamy omówienie kilku z nich.
Do 25 listopada 2020 r. podatnicy VAT po raz pierwszy zmuszeni byli wysłać nową deklarację JPK_V7M, połączoną z plikiem kontrolnym JPK, który tym samym podobnie jak deklaracja VAT-7 przestał funkcjonować. W tym artykule przedstawiamy najciekawsze przykłady praktycznych problemów wraz z ich rozwiązaniami.
Czy od 1 października 2020 r. nowy plik JPK_VAT obowiązani będą przesyłać wszyscy podatnicy? Czy tylko niektórzy, a reszta po zakończeniu okresu przejściowego?
Sprzedajemy preparaty biobójcze zawierające alkohol o zawartości min. 85%. Czy ich sprzedaż trzeba będzie od 1 października 2020 r. oznaczać symbolem GTU_01?
Przed biurami rachunkowymi bardzo dużo wyzwań związanych z wdrożeniem od października 2020 r. nowej struktury JPK_VAT. Problemy mogą wystąpić m.in. pod względem komunikacji polegającej na przekazaniu klientom, w jaki sposób mają zaznaczać w dokumentach sprzedaży konkretne grupy towarów i usług. Nasze ekspert zaprezentował kilka przydatnych wskazówek ułatwiających ww. wdrożenie.
1 kwietnia 2020 r. wejdą w życie przepisy dotyczące tzw. nowego pliku JPK_VAT. Już za kwiecień 2020 r. niektórzy podatnicy obowiązani będą przesłać nowy plik JPK_VAT stanowiący jednocześnie deklarację VAT oraz prowadzoną ewidencję VAT.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]