Techniczne przystosowania systemu informatycznego do nowego JPK_VAT. Wyzwania dla biur rachunkowych
Przed biurami rachunkowymi bardzo dużo wyzwań związanych z wdrożeniem od października 2020 r. nowej struktury JPK_VAT. Problemy mogą wystąpić m.in. pod względem komunikacji polegającej na przekazaniu klientom, w jaki sposób mają zaznaczać w dokumentach sprzedaży konkretne grupy towarów i usług. Nasze ekspert zaprezentował kilka przydatnych wskazówek ułatwiających ww. wdrożenie.
Kolejna wersja struktury JPK_VAT, która wejdzie w życie od października 2020 r. zawiera dane odnośnie ściśle określonych 13 grup towarów i usług. Zgodnie z nowym schematem JPK_VAT7M bądź JPK_VAT7K wyszczególnione są grupy towarów, które muszą być zaprezentowane w pliku. Nasuwa się pytanie, skąd należy pobrać dane, aby wywiązać się z obowiązku wyszczególnienia konkretnej grupy towarów i usług w nowym pliku JPK_VAT?
Dane do pobrania
Najwygodniejszym sposobem na pobranie danych jest ściągnięcie danych o grupie towarów z kartoteki towarów lub usług przeznaczonych do sprzedaży. Może się tu jednak pojawić pytanie, w jaki sposób technicznie należy przyporządkować towary do konkretnej grupy, na przykład GTU_02, aby wszystkie towary o konkretnym kodzie CN posiadały oznaczenie GTU_02, skoro biuro rachunkowe nie otrzymuje od kontrahenta faktur sprzedaży z wyszczególnionym kodem nowej matrycy stawek VAT – CN lub PKWiU. Należy wtedy poprosić kontrahenta, dla którego prowadzi się księgi rachunkowe, a zajmującego się sprzedażą towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT o przyporządkowanie w systemie sprzedażowym towarów oznaczonych GTU_2.
Przy dokonywaniu sprzedaży towarów na ewidencjonowanym dokumencie z grupy o symbolu GTU_02 pole będzie wypełniało się dla całej faktury poprzez zaznaczenie wartości „1” we właściwym polu przypisanym do symbolu GTU_02, bez wyodrębniania poszczególnych wartości i kwot podatku. W przypadku gdy dany towar lub usługa nie wystąpią na dokumencie, pole pozostanie puste.
Także na poziome kartoteki sprzedaży należy przyporządkować towary i usługi zawarte w załączniku numer 15 do ustawy VAT, w celu ustawienia analizy sprzedaży w taki sposób, aby tylko przy wartości powyżej 15.000 zł jedynie towarów i usług określonych w załączniku numer 15 były kwalifikowane jako sprzedaż MPP.
Pozycje na zaewidencjonowanym dokumencie sprzedaży niewystępujące w załączniku muszą być pominięte w sumowaniu kalkulacji kwoty granicznej powyżej 15.000 zł.
Oznaczenie MPP w strukturze ewidencji w zakresie podatku należnego będzie się stosować do faktur o kwocie brutto wyższej niż 15.000 zł, które dokumentują dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Jeżeli nabywca otrzyma fakturę bez wymaganego oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” potwierdzającą nabycie towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT o wartości brutto wyższej niż 15.000 zł, to zobowiązany będzie wprowadzić przy takiej transakcji znacznik MPP. |
Rozszerzeniu ulegną także w dokumentacji sprzedaży oznaczenia na dokumentach sprzedaży i kodach dowodów sprzedaży (SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B-SPV_DOSTAWA, B_SPV_PROMOCJA, MPP), (RO, WEW, FP).
Dokumenty zakupu
Kolejny bardzo ważny problem do rozwiązania dla biur rachunkowych, w jaki sposób prawidłowo przypisać fakturę zakupu do obowiązkowego oznaczenia MPP, jeśli na dokumencie nie będą umieszczone dane dotyczące towarów i usług z załącznika numer 15 do ustawy VAT, czyli symbole PKWiU lub nowa matryca stawek VAT CN?
Z praktycznego punktu widzenia biuro rachunkowe będzie musiało wypracować nowe zasady dokumentowania i komunikacji z klientami, dla których prowadzi księgi rachunkowe i podatkowe. Ponieważ dane zawarte na fakturze zakupowej lub załączniku do tejże faktury będą musiały zawierać wykaz sprzedanych towarów wraz z kodem PKWiU bądź CN.
Dopiero na podstawie konkretnych i rzetelnych danych będzie można stwierdzić, czy dana faktura powinna być oznaczona jako MPP. Dodatkowe nowe oznaczenia do wprowadzenia w dokumentach zakupu: (VAT_RR, WEW, MK, IMP, MPP).
Sankcje
Naczelnicy urzędów skarbowych będą mogli w drodze decyzji administracyjnej nałożyć na podatników kary pieniężne w wysokości 500 zł za każdy błąd. A niewłaściwe oznaczenie faktury MPP, zgodnie z wyjaśnieniami MF, kwalifikuje się właśnie jako błąd mogący podlegać penalizacji.