Stosunki gospodarcze pomiędzy stronami mogą przewidywać różnego rodzaju postanowienia na wypadek niespełnienia świadczenia, powstrzymania się od dokonania świadczenia czy nienależytego wykonania świadczenia. Sądy administracyjne jednoznacznie wskazują, że o charakterze danego świadczenia nie decyduje jego nazwa, lecz istotne z punktu widzenia prawa podatkowego cechy. Dlatego ważne jest zrozumienie istoty i charakteru świadczeń.
Stosunki gospodarcze pomiędzy stronami mogą przewidywać różnego rodzaju postanowienia na wypadek niespełnienia świadczenia, powstrzymania się od dokonania świadczenia czy nienależytego wykonania świadczenia. Sądy administracyjne jednoznacznie wskazują, że o charakterze danego świadczenia nie decyduje jego nazwa, lecz istotne z punktu widzenia prawa podatkowego cechy. Dlatego ważne jest zrozumienie istoty i charakteru świadczeń.
Sporządzanie JPK_VAT wciąż w praktyce sprawia księgowym sporo kłopotów. Sytuacja raczej nie zmieni się szybko w kontekście kolejnych zmian w tej materii. Najczęstsze praktyczne problemy dotyczą m.in. stosowania odpowiednich kodów i oznaczeń, składania korekt JPK_VAT. W tekście eksperci wyjaśniają kilka problemów z praktyki.
Sporządzanie JPK_VAT wciąż w praktyce sprawia księgowym sporo kłopotów. Sytuacja raczej nie zmieni się szybko w kontekście kolejnych zmian w tej materii. Najczęstsze praktyczne problemy dotyczą m.in. stosowania odpowiednich kodów i oznaczeń, składania korekt JPK_VAT. W tekście eksperci wyjaśniają kilka problemów z praktyki.
Nie sposób prawidłowo rozliczać VAT bez znajomości aktualnego stanowiska organów skarbowych. A że jest ono zmienne w czasie – tym trudniej dla księgowych. Poniżej prezentujemy wybrane – naszym zdaniem ważne w pracy każdego księgowego – interpretacje.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w transporcie drogowym za korzystanie z przystanków komunikacyjnych lub dworców mogą być pobierane opłaty. Daje to gminom, których własnością są takie obiekty, możliwość żądania stosownych opłat. Jak zatem wygląda kwestia objęcia tych świadczeń VAT?
PYTANIE: Firma, której księgi prowadzi nasze biuro chce zaliczyć nadwyżkę VAT naliczonego na poczet zaliczki na CIT. Jak ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych?
PYTANIE: Firma, której księgi prowadzi nasze biuro chce zaliczyć nadwyżkę VAT naliczonego na poczet zaliczki na CIT. Jak ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych?
Gdy Twój klient ma nadwyżki VAT, istnieje kilka możliwości na ich rozliczenie. Można zażądać bezpośredniego zwrotu na konto, przenieść je do rozliczenia w następnym okresie albo pokryć nimi inne zobowiązania. Sprawdź, jak wybrać optymalne rozwiązanie.
Opodatkowaniu VAT podlegają jedynie podmioty posiadające status czynnego podatnika VAT. Z kolei jednym z kluczowych elementów definicji podatnika VAT, wynikającym z ustawy o VAT, jest samodzielne wykonywanie działalności gospodarczej. Jest to na tyle istotny temat, że ustawodawca zdecydował się na sprecyzowanie definicji „działalności gospodarczej” w przepisach ustawy.
Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe w sprawie stosowania stawki 0% przy WDT. Zobacz, co z nich wynika dla Twoich rozliczeń.
Pytanie: Czy istnieje możliwość opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego (komputery stacjonarne) stawką 0% w przypadku gdy zamawiającym, nabywcą i płatnikiem jest gmina (co udokumentowane będzie fakturą VAT), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu są szkoły (placówki oświatowe), które otrzymają sprzęt komputerowy na podstawie stosownego protokołu przekazania sporządzonego pomiędzy gminą a daną szkołą?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]