Czy należy stosować oznaczanie symbolem GTU_07 części usług naprawy samochodów?
Podatnik świadczy usługi naprawy samochodów i na wystawianych fakturach osobno wykazuje robociznę i osobno wykorzystane do naprawy części. Czy od 1 października 2020 r., wykazując takie transakcje w nowym pliku JPK_VAT podatnik będzie musiał oznaczać te transakcje oznaczeniem GTU_07?
- Data: 19.01.2021
Czy płatności dokonywane przez bank przy odwrotnym faktoringu powinny posiadać oznaczanie MPP?
Korzystamy z faktoringu odwróconego, w związku z czym płatności za nas dokonuje bank. Czy w przypadkach gdy płatności takie dotyczą faktur objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności, będziemy musieli te faktury oznaczać w nowym pliku JPK_VAT symbolem MPP?
- Data: 19.01.2021
Techniczne przystosowania systemu informatycznego do nowego JPK_VAT – prawdziwe wyzwanie dla biur rachunkowych
Przed biurami rachunkowymi bardzo dużo wyzwań związanych z wdrożeniem od października 2020 roku nowej struktury JPK_VAT. Problemy mogą wystąpić m.in. pod względem komunikacji polegającej na przekazaniu klientom, w jaki sposób mają zaznaczać w dokumentach sprzedaży konkretne grupy towarów i usług. Nasz ekspert zaprezentował kilka przydatnych wskazówek ułatwiających wdrożenie nowych rozwiązań.
- Data: 29.12.2020
Jaką datę sprzedaży wpisać w nowym pliku JPK_VAT, gdy chodzi o usługi ciągłe?
Pytanie: Mam wątpliwości w związku z nowym plikiem JPK_VAT. Co powinno być wpisywane w pozycji: data sprzedaży dla usług ciągłych jak najem, ochrona? Pole to obecnie nie jest obowiązkowe. Otrzymuję fakturę za najem hali z datą wystawienia, np. 10 maja 2020 r., bez wypełnienia pola „data sprzedaży” (bo nie występuje na fakturze), natomiast w opisie pozycji faktury jest: najem za okres do i jest podana data – np. koniec miesiąca. Czy jeżeli nie ma daty sprzedaży, to system informatyczny powinien umożliwić pozostawienie pola pustego? Kiedy ostatecznie wejdzie w życie nowy plik JPK_VAT?
- Data: 28.12.2020
Ulga na zabytki – jak księgować
W 2021 roku podatnik zakupił działkę wraz z budynkiem podlegającym ochronie zabytków, początkowo jako towar. Ostatecznie właściciel zdecydował o zaliczeniu jej do środków trwałych. W roku bieżącym rozpoczął remont budynku. Wszystkie warunki, które musi spełnić aby konserwator zabytków dał pozwolenie są spełnione. Jak należy ewidencjonować remont tego obiektu (pozostają tylko ściany zewnętrzne) - czy jako ewidencję poprzez konto 08 i po zakończeniu zwiększyć wartość środka trwałego a kosztami będzie dopiero amortyzacja po zakończeniu przebudowy? Czy ulgę według Polskiego Ładu można odpisać na podstawie zapisów obrotów konta 08, czy bezpośrednio w koszty konta 4 i 5? Czy jeżeli podatnik będzie księgował na kontach zespołu 4 i 5 to na koniec bieżącego roku będę mogła (według Polskiego Ładu) odpisać 50% poniesionych kosztów na ten obiekt od podstawy opodatkowania.
- Data: 15.06.2022