Już od setek lat funkcjonuje gospodarka towarowo-pieniężna, stanowiąca o istocie obrotu handlowego. Ekwiwalentem towaru lub usługi jest w niej pieniądz w formie gotówkowej czy bezgotówkowej. Wymiana dobra za dobro nie została jednak zakazana w żaden sposób i taka forma działania może mieć w dalszym ciągu miejsce. Na polskim gruncie brak jest przepisów, które uniemożliwiałyby taki sposób wymiany. Specyfika takiej umowy polega na tym, że każda ze stron jest jednocześnie sprzedawcą oraz nabywcą. Sprawdźmy, jakie są skutki takiego modelu wzajemnych rozliczeń na gruncie VAT.
Tego typu transakcje nie należą do rzadkości w obrocie gospodarczym. Polegają na tym, że w transakcji pomiędzy kontrahentami unijnymi borą udział trzy podmioty. Operacja zaś przebiega w ten sposób, iż fizycznie towar ulega przemieszczeniu pomiędzy pierwszym a trzecim z nich. Dostawa wyłącznie w sensie prawnym ma natomiast miejsce pomiędzy pierwszym a drugim oraz pomiędzy drugim a trzecim z kontrahentów. Powstaje więc łańcuch dostaw złożony z trzech podmiotów. Taki kształt transakcji pociąga za sobą konsekwencję w postaci konieczności rozliczenia pod względem VAT transakcji przez każdego jej uczestnika. Znaczenia nie ma przy tym, w jakim charakterze występuje dany podmiot oraz czy jest on dostawcą, odbiorcą czy tylko pośrednikiem.
Problem: Jesteśmy spółką córką firmy z Holandii. W Polsce produkujemy wyroby na materiale powierzonym od spółki matki i fakturujemy je za usługę/robociznę. Towar, czyli ten wyrób gotowy jest wysyłany do spółki matki, ale też zdarza się, że wysyłamy wyroby gotowe z Polski do klienta odbiorcy końcowego. W większości obiorcami są klienci z UE. Niekiedy jednak towar sporadycznie jedzie do klienta w Polsce. Czy spółka holenderska powinna się zarejestrować dla VAT w Polsce dla wysyłki towaru np. z Polski do Danii do odbiorcy końcowego i wtedy faktura za towar jest wystawiana przez spółkę holenderską z polskim numerem VAT? Czy w przypadku wysyłki towaru z Polski do Polski również powinna być taka sama faktura, tylko z odpowiedną stawką VAT (w przypadku naszych wyrobów 23%)?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]