Trwają prace nad zmianami w JPK VAT. Projekt reguluje kwestię zbiorczego wykazywania faktur uproszczonych w JPK_VAT oraz faktur wystawianych w formie biletu jednorazowego. Nowa wersja projektu uchyla przepisy dotyczące stosowania oznaczenia „MPP”. Pojawi się też kilka nowych oznaczeń, co wynika ze zmian dotyczących VAT e-commerce.
Przedsiębiorca zajmuję się handlem zbożem. Kupujący płacą mu zaliczki na poczet zakupu towaru, a podatnik wystawia im fakturę zaliczkową. Towar odbierają w ciągu kilku miesięcy. Na koniec każdego miesiąca podatnik wystawia im fakturę rozliczającą część faktury zaliczkowej. Faktura ta jest zerowa. Czy powinna być ona ujęta w pliku JPK_V7? Analogiczna sytuacja dotyczy faktur zakupu. Otrzymując fakturę zerową rozliczającą wpłaconą przez podatnika zaliczkę czy powinien on ją wykazywać w pliku JPK_V7.
Z przedstawionego przez Ministerstwo Finansów w połowie marca 2021 r. projektu zmiany rozporządzenia dotyczącego „nowego JPK” wynika, iż przygotowano pewne propozycje w zakresie wykazywania transakcji w JPK_VAT (ewidencja + deklaracja). Część z projektowanych zmian jest odbierana pozytywnie, tj. jako pewne uproszczenia. Inne niestety budzą pewne obawy.
Z przedstawionego przez Ministerstwo Finansów w połowie marca 2021 roku projektu zmiany rozporządzenia dotyczącego „nowego JPK” wynika, że przygotowano pewne propozycje w zakresie wykazywania transakcji w JPK_VAT (ewidencja + deklaracja). Część z projektowanych zmian jest odbierana pozytywnie, tj. jako pewne uproszczenia. Inne niestety budzą pewne obawy.
Ministerstwo finansów przekazało ważną informację dla podatników dokonujących transakcji z podmiotami w Irlandii Północnej, dotyczącą stosowania kodów w JPK.
Pierwsze JPK zostały już złożone. Było sporo niewiadomych i dużo stresu. Może się jednak zdarzyć, że podatnik będzie chciał poprawić JPK za okres sprzed 1 października 2020 r. Co wtedy zrobić?
Pytanie: Jaki jest zakres odpowiedzialności biura za błędy i inne nieprawidłowości związane z wywiązywaniem się od 1 października 2020 r. z nowych obowiązków. W szczególności chodzi tutaj o powinność oznaczania faktur w ewidencji sprzedaży kodami wskazanymi w § 10 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia MF z 15 października 2019 r. i karę pieniężną w wysokości 500 zł za każde błędne oznaczenie zawarte w przesłanej fiskusowi ewidencji.
Dodatkowe obowiązki związane z przygotowaniem JPK_VAT, czyli stosowanie odpowiednich oznaczeń i kodów stanowią spore wyzwanie. Jeden z przedsiębiorców sprzedaje meble odbiorcom spoza unii. Czy w związku ze zmianami, które weszły od 1 października 2020 r. w JPK działalność ta podlega dodatkowym oznaczeniom GTU i czy symbole GTU dotyczą tylko sprzedaży? Sprawdźmy wyjaśnienie eksperta.
Na podstawie przepisów obowiązujących od 1 października w zakresie JPK_VAT, wybrane transakcje wymagają kodów GTU. Kody te dotyczą sprzedaży (podatku należnego), zarówno krajowej, jak i transgranicznej, natomiast nie dotyczą np. tzw. importu usług. Sporo kłopotów pojawia się odnoście stosowania GTU za usługi transportowe.
Nowe pliki JPK wymagają podania szeregu danych, które są kluczowe dla prawidłowego wypełniania części ewidencyjnej. Część z nich może znać tylko klient, dlatego niezwykle istotne zarówno przy nawiązywaniu nowej umowy, jak i we współpracy z dotychczasowym klientem jest wskazanie konieczności podawania przez niego i sprawdzania przez niego prawidłowości wymaganych danych.
W związku ze zmianą od października struktury JPK VAT wiele biur już dziś powinno przeanalizować modyfikacje, które niedługo zaczną w tym zakresie obowiązywać. Chcemy pomoc we wdrożeniu nowych przepisów i sporządzaniu pliku w nowej strukturze, dlatego jej analizy podjął się nasz ekspert.
Od października 2020 r. wejdą w życie przepisy nakładające na podatników VAT obowiązek składania nowego dokumentu elektronicznego wspólnego dla przesyłania deklaracji VAT i o ewidencji VAT, czyli tzw. nowego pliku JPK_VAT. Sprawdź sankcje, które grożą za błędy w przy jego sporządzaniu.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]