Od trzech miesięcy obowiązują nowe przepisy w zakresie raportowania JPK_VAT, które oznaczają dodatkowe obowiązki dla wielu biur rachunkowych. Zwiększyła się również odpowiedzialność tych podmiotów, ponieważ wraz ze wspomnianymi przepisami ustawodawca wprowadził dotkliwe sankcje za ich naruszenie.
Epidemia koronawirusa wzbudziła wśród księgowych duży niepokój i wymusiła konieczność wprowadzenia w biurach rachunkowych szybkiej zmiany w organizacji ich pracy. Trudna sytuacja wynika z wielu czynników, takich jak zagrożenie terminów podatkowych, przejście na pracę zdalną, nawał nowych obowiązków związanych z wypełnianiem wniosków o zasiłki, odroczenie płatności podatków i składek ZUS.
Epidemia koronawirusa wzbudziła wśród księgowych duży niepokój i wymusiła konieczność wprowadzenia w biurach rachunkowych szybkiej zmiany w organizacji ich pracy. Trudna sytuacja wynika z wielu czynników, takich jak zagrożenie terminów podatkowych, przejście na pracę zdalną, nawał nowych obowiązków związanych z wypełnianiem wniosków o zasiłki, odroczenie płatności podatków i składek ZUS.
Właśnie weszła w życie nowelizacja zmieniająca zasady nabywania prawa do skorzystania z ulgi polegającej na ustalaniu przez małych przedsiębiorców składek na ubezpieczenia społeczne, w zależności od przychodu. Z ulgi będzie mogła skorzystać większa liczba osób prowadzących pozarolniczą działalność.
Wprowadzone 1 listopada 2019 r. przepisy o obowiązkowej podzielonej płatności (MPP) obejmują 150 różnych świadczeń wskazanych w Załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Niestety, większość z nich odwołuje się do odchodzącej już do lamusa PKWiU z 2008 r., co zawęża znaczenie tych pozycji. Tymczasem praktyka życia gospodarczego jest taka, że usługi rzadko wykonywane (albo odsprzedawane) są w takich małych częściach jak wynikające z poszczególnych pozycji ww. załącznika. Problem świadczeń kompleksowych już wielokrotnie budził kontrowersje na gruncie VAT, w tym w TS UE.
Prowadzę biuro rachunkowe. VAT unijny i VAT polski traktuję jako dwa różne VAT-y. Faktury z VAT unijnym są kosztem podatkowym w cenie brutto (netto + VAT unijny). Odzyskany VAT z państwa UE jest przychodem do opodatkowania. Czy opisana procedura jest prawidłowa?
Prowadzę biuro rachunkowe, jestem podatnikiem zwolnionym z VAT. Odbyłam szkolenie, w ramach którego mogę świadczyć nieodpłatne poradnictwo obywatelskie zgodnie z ustawą z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1255), nieodpłatnym poradnictwi e obywatelskim oraz edukacji prawnej. Stowarzyszenie, które jest upoważnione do utworzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego zaproponowało mi świadczenie poradnictwa raz w tygodniu. Proszę mi powiedzieć, w jaki sposób zawrzeć umowę ze stowarzyszeniem? Czy na biuro, czy na osobę fizyczną? Nie wiem, czy te czynności są zwolnione z VAT?
Nabywanie wierzytelności celem ich windykacji podlega starej zasadzie handlowej: taniej kupić, drożej sprzedać. Z tym, że w przypadku nabywania wierzytelności chodzi o zakupienie jej po jak najniższej cenie, a następnie wyegzekwowanie od dłużnika jak największej części długu, a jeśli to możliwe, całego długu. W ujęciu biznesowym taki pomysł to biznes jak każdy inny, jednakże w świetle podatku od towarów i usług występuje znacząca odmienność, gdyż nabywanie wierzytelności nie jest traktowane jak świadczenie usług, a co za tym idzie, brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od transakcji mających związek z nabyciem wierzytelności.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]