Przedsiębiorca prowadzi firmę w formie spółki jawnej. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (liniowy 19%, czynny podatnik VAT) zawarł umowę leasingu operacyjnego nieelektrycznego samochodu osobowego o wartości powyżej 300.000 zł (netto + 50% VAT), który będzie wykorzystywany do tzw. celów mieszanych. Otrzymał od leasingodawcy dodatkowo fakturę za opłatę administracyjną (w tym opłata rejestracyjna) oraz fakturę na pakiet usług bez limitu. Jak rozliczyć te faktury w kosztach? Czy można odliczyć koszty z obu faktur w całości, czy należy zastosować limit tak jak przy wydatkach eksploatacyjnych (75%), czy może limit 150.000 zł? Czy może w ogóle tych wydatków nie można zaliczyć do kosztów podatkowych?
Podatnik jest spółką jawną i na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (liniowy 19%, czynny podatnik VAT) zawarł umowę leasingu operacyjnego nieelektrycznego samochodu osobowego o wartości powyżej 300.000 zł (netto + 50% VAT), który będzie wykorzystywany do tzw. celów mieszanych. Otrzymał od leasingodawcy dodatkowo fakturę za opłatę administracyjną (w tym opłata rejestracyjna) oraz fakturę na pakiet usług bez limitu. Jak powinien rozliczyć te faktury w kosztach? Czy może odliczyć koszty z obu faktur w całości, czy należy zastosować limit tak, jak przy wydatkach eksploatacyjnych (75%), czy może limit 150.000 zł. Czy może w ogóle tych wydatków nie powinien zaliczyć w kosztach podatkowych?
Firma wzięła w leasing operacyjny quada. Czy opłata wstępna i rata leasingu może zostać ujęta w 100% w kosztach? Natomiast koszty eksploatacji w 75%? Czy każdego rodzaju quad jest podatkowo traktowany tak samo, jak samochód osobowy?
Czy część finansowaną przez spółkę składek na ubezpieczenie społeczne i FP od wynagrodzeń członków rady nadzorczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, czy też należy je wyłączyć? Interpretacje w tym zakresie są rozbieżne.
Pytanie dotyczy dopłaty składek ZUS za pracownika w wyniku korekty za lata poprzednie. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku kontroli ZUS dopłaciła zaległe składki ZUS za lata poprzednie. W związku z zaistniałym błędem zaległe składki zostały zapłacone w pełnej wysokości ze środków spółki, czyli składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez płatnika składek oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego (pracownika). Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w całości zapłaconą kwotę zaległych składek ZUS za lata poprzednie w dacie zapłaty?
Podatnik prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą, jest zwolniony z VAT. Od lipca jest na PKPiR. Czy dla niego koszty uzyskania przychodu to towary/usługi z VAT czy bez VAT?
Podatnik rozliczający się na PKPiR zawarł umowę z bankiem o kredyt obrotowy na rachunku firmowym, na bieżącą działalność operacyjną firmy. Bank zawarł umowę pod warunkiem wykupienia za pośrednictwem banku polisy ubezpieczenia na życie przedsiębiorcy Biznes Gwarant w związku z ryzykiem utraty dochodu. Czy takie ubezpieczenie może stanowić koszt podatkowy przedsiębiorcy, skoro bez jego wykupienia bank nie udzieliłby kredytu?
Firma (spółka jawna) zamierza kupić samochód ciężarowy od firmy transportowej. Samochód ciężarowy jest leasingowany przez firmę sprzedającą. Uzgodniono z leasingodawcą możliwość podpisania cesji na samochód leasingowany. Firma sprzedająca wystawi fakturę na sprzedawany samochód oprócz tego chce wystawić fakturę na odstępne. Czy faktura za odstępne będzie kosztem podatkowym?
Firma kupiła serwer z systemem operacyjnym. Na fakturze wartość sprzętu wynosi 11.000 zł i oprogramowania – systemu operacyjnego wynosi 2.500 zł. Sprzęt i oprogramowanie zostały podane w osobnych pozycjach. Zatem wartość można wyodrębnić. Kilka dni później zakupiono dodatkowe oprogramowanie o wartości wartość 1.500 zł umożliwiające pracę zdalną. Faktury są z marca i kwietnia 2021 r. Serwer z oprogramowaniem został przyjęty do użytkowania w kwietniu i w tym miesiącu został przyjęty na środki trwałe i umorzony w 100% – wartość łączna 15.000 zł. Czy można było ująć całą wartość tego zakupu w całości jako koszt podatkowy w PKPiR? Czy może jednak należało amortyzować w czasie osobno komputer – 30% i osobno oprogramowanie jako wartość niematerialną i prawną – 50%?
Pośrednik w obrocie nieruchomościami rozliczający się na PKPIR i będący podatnikiem VAT jest członkiem Warszawskiego Stowarzyszenie Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. Osoba ta opłaca składki w wysokości 120 zł i otrzymuje noty. Czy opłata składek jest kosztem uzyskania przychodu? Członkostwo nie jest obowiązkowe, ale aby być wiarygodnym pośrednikiem dobrze jest być członkiem. Tak samo czy składka członkowska dla księgowych, którzy są Członkami Stowarzyszenia Księgowych w Polsce czy będzie kosztem uzyskania przychodu?
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na PKPiR i na zasadach ogólnych. Zatrudniony pracownik otrzymuje wynagrodzenie brutto 3.010 zł. Które składniki wynagrodzenia pracownika w 2022 r. stanowią koszt działalności gospodarczej? Ile można wpisać w koszty działalności?
Pytanie: Firma mojego klienta wysyła do kontrahentów okolicznościowe kartki z życzeniami. Czy organy podatkowe mogą zakwestionować rozliczenie tych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów?
Pytanie: Spółka dokonywała odpisów na ZFŚS w wysokości szacunkowej, wyliczanej na podstawie zatrudnienia z roku poprzedniego, jednak liczba zatrudnionych pracowników uległa zmianie. Dokonaliśmy więc korekty wysokości odpisów. Czy wydatki związane z korektą kosztów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]