Firma posiada faktury za artykuły spożywcze typu: kawa, herbata, słodycze, alkohol oraz za opakowania: kosz, wstążki z logo. Jak rozliczyć to w kosztach i jak rozliczyć podatek VAT?
Spółka z o.o. zajmuje się sprzedażą specjalistycznych urządzeń dla branży spożywczej. Sprzedawane urządzenia są w produkowane pod indywidualne zamówienie klienta, spełniając jego wymagania techniczne. Zawarta umowa z klientem przewiduje dostawę, montaż, szkolenie. Rozpoznaje moment dostawy w dacie podpisania protokołu odbioru urządzenia przez kupującego. Czas realizacji umowy zawiera produkcję urządzenia przez jego dostawcę, transport i montaż. W umowie jest podany przewidywany termin odbioru końcowego urządzenia, zakończony podpisaniem protokołu odbioru, który trwa nawet do 180 dni roboczych od podpisania umowy. W zależności od sprzedawanego urządzenia termin realizacji jest różny, ale najdłuższy to 180 dni roboczych. Obecnie w dacie podpisania protokołu odbioru wystawia fakturę. Wystawienie faktury skutkuje zaksięgowaniem przychodu ze sprzedaży urządzenia i kosztu własnego sprzedawanego urządzenia. Koszt sprzedanego urządzenia/towaru to kluczowy koszt związany z dostawą. Do czasu wystawienia faktury spółka ponosi koszty związane z transportem i montażem, które są księgowane na bieżąco w koszty operacyjne Spółki. Czy spółka może w inny sposób rozliczać koszty poniesione do danej umowy przed wystawieniem faktury sprzedaży?
Osoba prowadząca działalność gospodarczą, zwolniona z VAT zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy, który wykorzystuje zarówno do działalności gospodarczej jak i do celów prywatnych. Co miesiąc otrzymuje fakturę za ratę leasingową w wysokości 1.800 zł. oraz za pakiet usług bez limitu – obejmujący usługi przeglądów, wymiany olejów w wysokości 13 zł. W jakiej wysokości poniesione koszty będą stanowiły koszty uzyskania przychodu?
Pytanie: Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą od 2001 roku, którego głównym źródłem dochodu jest tworzenie oprogramowania, kupił lokal gospodarczy z zamiarem otworzenia tam biura. Część za lokal zapłacił ze środków własnych, a pozostałą część z kredytu na firmę. W lokalu tym obecnie inna osoba prowadzi sprzedaż ubrań i chciałaby jeszcze przez jakiś czas ten lokal użytkować. Ponieważ przedsiębiorca nie ma w ewidencji przychodów wpisu: przychód za lokal, to chciałby w takiej sytuacji na kilka miesięcy podpisać umowę wynajmu i opłacać podatek ryczałtowy za przychód powstały z tytułu wynajmu lokalu. Czy ma prawo fakturę od notariusza wliczyć w koszty? Czy odsetki od kredytu firmowego może wliczać w koszty swojej działalności? Podatnik za kilka miesięcy otworzy tam swoje biuro.
Podróż samolotem to coraz częściej wybierana forma podróży, szczególnie tych służbowych, gdzie szybkość ma duże znaczenie. Zobacz, jakie problemy mogą wiązać się z rozliczaniem tej formy podróży i poznaj ich rozwiązania.
PYTANIE Właściciel i pracownik korzystają w firmie z ubezpieczenia grupowego. Na pracodawcę jest wystawiona faktura całościowa. Pracownik ma pomniejszoną pensję o swoją część/oddaje pracodawcy swoją część (na to samo wychodzi, gdyż pensja jest wypłacana w gotówce). Dla pracownika nie jest to dodatkowy dochód, a więc zaliczkę na podatek dochodowy płaci taką samą, jak przed ubezpieczeniem. Pracodawca pomniejsza dochód o swoją część kosztu ubezpieczenia. Czy to się zgadza?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]