Inwentaryzacja należności jest uregulowana w ustawie o rachunkowości, wiele wskazówek znajdziemy też w komunikacie ministra finansów w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami.
Podczas webinarium dr Katarzyna Trzpioła wyjaśni m.in.:
Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości na koniec każdego roku obrotowego należy przeprowadzić inwentaryzację składników aktywów i pasywów. Ustawa przewiduje możliwość rozłożenia prac w ciągu ostatnich 3 miesięcy roku, zatem zarządzenie kierownika jednostki w tej sprawie powinno być wydane we wrześniu.
Z dniem 1 października mogą rozpocząć się już inwentaryzacje drogą spisu z natury i drogą potwierdzania salda. Pamiętaj, że jeśli inwentaryzację zapasów drogą spisu z natury wykonuje biuro rachunkowe prowadzące księgi rachunkowe klienta, należy zapewnić, aby osoby wykonujące czynności spisowe nie były bezpośrednio zaangażowane w prowadzenie ksiąg rachunkowych a w szczególności, aby nie posiadały dostępu do informacji o stanach ewidencyjnych zapasów.
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne
nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, ich unikać.
Zarządzenie ws inwentaryzacji jest jednym w formalnych warunków sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego. Warto, aby było już ono zgodne z zapisami znowelizowanej ustawy o rachunkowości i nie zawierało nieprawidłowości.
Ostatnie trzy miesiące roku to czas, kiedy u klientów biur rachunkowych trwają prace związane z inwentaryzacją i remanentem. Podpowiemy, na co należy zwrócić uwagę klientowi, aby móc rozliczyć dobrze wyniki w księgach lub podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Inwentaryzacja doraźna (okolicznościowa) przeprowadzana jest w przypadkach zaistnienia określonych okoliczności, głównie w drodze spisu z natury. Skorzystaj z gotowego wzoru zarządzenia.
Nie przegap terminów! Skorzystaj z gotowego wzoru harmonogramu inwentaryzacji.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]