Dostawa ciągła nie doczekała się swej definicji w regulacjach prawnych. Ponieważ brak wyjaśnienia tego pojęcia w ustawach podatkowych, rolę podmiotu, który podjął się próby dokonania określenia, czym jest ciągła dostawa, wzięło na siebie sądownictwo administracyjne. Jednak definicje takie były i są tworzone na potrzeby konkretnych rozstrzygnięć, powstających na gruncie określonych stanów faktycznych, nie mogą więc mieć one uniwersalnego charakteru. Lecz na dzień dzisiejszy innych po prostu nie ma.
Warunkiem powstania obowiązku podatkowego w stosunku do dostawy dokonanej etapami jest możliwość jej wyodrębnienia zarówno pod względem daty, jak i przedmiotu (zakresu dostawy).
Dokonywanie dostawy towarów na rzecz krajowych i zagranicznych kontrahentów wiąże się z koniecznością ustalenia miejsca świadczenia tych czynności, a w konsekwencji miejsca/kraju ich opodatkowania. To samo dotyczy nabycia towarów od zagranicznych kontrahentów. Pamiętaj, że ustalając miejsce świadczenia dla tych czynności, musisz stosować szczególne zasady przewidziane w ustawie o VAT, które są zależne od rodzaju realizowanej dostawy (nabycia).
Zdaniem TSUE pojęcie dostawy towarów może obejmować dostarczanie klientom oprogramowania komputerowego drogą elektroniczną, jeżeli dostawie tej towarzyszy udzielenie bezterminowej licencji na korzystanie z tego oprogramowania.
Transakcje wewnątrzwspólnotowe muszą być ujmowane w księgach rachunkowych zgodnie z ich treścią ekonomiczną. Właściwa ewidencja jest bowiem niezbędna przy ustalaniu przychodów w przypadku WDT i kosztów nabytych towarów w przypadku WNT.
Dokonywanie dostawy towarów na rzecz krajowych i zagranicznych kontrahentów wiąże się z koniecznością ustalenia miejsca świadczenia tych czynności, a w konsekwencji miejsca/kraju ich opodatkowania. To samo dotyczy nabycia towarów od zagranicznych kontrahentów. Pamiętaj, że ustalając miejsce świadczenia dla tych czynności, musisz stosować szczególne zasady przewidziane w ustawie o VAT, które są zależne od rodzaju realizowanej dostawy (nabycia).
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]