Przez bon jednego przeznaczenia rozumie się bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Przez bon różnego przeznaczenia rozumie się natomiast bon inny niż bon jednego przeznaczenia.
Podatnik prowadzi sklep. Na stronie internetowej sklepu emituje bony towarowe, które po zakupie drukuje i wysyła nabywcy pocztą. Na podstawie nabytego bonu klient może kupić towar ze sklepu. Czy w takiej sytuacji mamy do czynienia z bonem jednego czy różnego przeznaczenia?
Analizując to zagadnienie, jako punkt wyjścia potraktować powinniśmy definicję bonów z ustawy o VAT. I tak zgodnie z art. 2 pkt 41 ustawy – przez bon rozumie się instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług w przypadku, którego towary, które mają zostać dostarczone (lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców), są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji – w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.
Bon jednego przeznaczenia – definicja ustawowa
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy bon jednego przeznaczenia to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.
Bon różnego przeznaczenia – definicja ustawowa
Z kolei za bon różnego przeznaczenia rozumie się bon inny niż bon jednego przeznaczenia (art. 2 pkt 44 ustawy o VAT). Emisja bonu to w myśl art. 2 pkt 42 ustawy pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu. Za transfer bonu rozumie się emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji (art. 2 pkt 45 ustawy). Wprowadzenie definicji bonu na towary i usługi jest nie tylko istotne ze względu na potrzebę harmonizacji opodatkowania VAT w odniesieniu do transakcji z wykorzystaniem bonów w UE, ale także ze względu na potrzebę unikania zakłóceń konkurencji. Celem tej definicji jest również rozróżnienie pomiędzy bonami, które można wymienić na towary i usługi, a instrumentami płatniczymi, które służą wyłącznie do realizacji płatności, gdyż opodatkowanie bonów podatkiem VAT jako specyficznego środka płatniczego i instrumentów płatniczych jest różne.
Z uwagi na fakt, że bony w praktyce mogą nabierać coraz więcej cech, które charakteryzują instrumenty płatnicze, w każdym przypadku należy badać, czy płatności, przy których skorzystać można z takiego instrumentu, dotyczą ograniczonej liczby oznaczonych co do nazwy towarów lub usług, lub czy tożsamość potencjalnych oferentów dostaw towarów lub usług jest znana z góry. Wówczas taki instrument zachowuje swój charakter bonu. Należy przy tym podkreślić, że bon może mieć zarówno formę materialną (np. papierową), jak i elektroniczną.
W tym artykule m.in.:
· Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów
· Transfer bonu jednego przeznaczenia
· Transfer bonu różnego przeznaczenia
· Bon jednego przeznaczenia a bon różnego przeznaczenia
· Powstanie obowiązku podatkowego od bonów
Podatnik prowadzi sklep. Na stronie internetowej sklepu emituje bony towarowe, które po zakupie drukuje i wysyła nabywcy pocztą. Na podstawie nabytego bonu klient może kupić towar ze sklepu. Czy w takiej sytuacji mamy do czynienia z bonem jednego czy różnego przeznaczenia?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]