Techniczne przystosowania systemu informatycznego do nowego JPK_VAT – prawdziwe wyzwanie dla biur rachunkowych

Dodano: 22 czerwca 2020

Przed biurami rachunkowymi bardzo dużo wyzwań związanych z wdrożeniem od października 2020 roku nowej struktury JPK_VAT. Problemy mogą wystąpić m.in. pod względem komunikacji polegającej na przekazaniu klientom, w jaki sposób mają zaznaczać w dokumentach sprzedaży konkretne grupy towarów i usług. Nasz ekspert zaprezentował kilka przydatnych wskazówek ułatwiających wdrożenie nowych rozwiązań.

Kolejna wersja struktury JPK_VAT, która wejdzie w życie od października 2020 roku zawiera dane odnośnie ściśle określonych 13-tu grup towarów i usług. Zgodnie z nowym schematem JPK_VAT7M bądź JPK_VAT7K wyszczególnione są grupy towarów, które muszą być zaprezentowane w pliku. Nasuwa się pytanie, skąd należy pobrać dane, aby wywiąza

się z obowiązku wyszczególnienia konkretnej grupy towarów i usług w nowym pliku JPK_VAT?

Skąd wziąć dane do pobrania

Najwygodniejszym sposobem na pobranie danych jest ściągnięcie danych o grupie towarów z kartoteki towarów lub usług przeznaczonych do sprzedaży. Może się tu jednak pojawić pytanie, w jaki sposób technicznie przyporządkować towary do konkretnej grupy, na przykład GTU_02, aby wszystkie towary o konkretnym kodzie CN posiadały oznaczenie GTU_02, skoro biuro rachunkowe nie otrzymuje od kontrahenta faktur sprzedaży z wyszczególnionym kodem nowej matrycy stawek VAT – CN lub PKWiU. Należy wtedy poprosić kontrahenta, dla którego biuro prowadzi księgi rachunkowe, zajmującego się sprzedażą towarów o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, o przyporządkowanie w systemie sprzedażowym towarów oznaczonych GTU_2.

Przy dokonywaniu sprzedaży towarów na ewidencjonowanym dokumencie z grupy o symbolu GTU_02, pole będzie wypełniało się dla całej faktury poprzez zaznaczenie wartości „1” we właściwym polu przypisanym do symbolu GTU_02, bez wyodrębniania poszczególnych wartości i kwot podatku. W przypadku gdy dany towar lub usługa nie wystąpią na dokumencie, pole pozostanie puste.

Także na poziome kartoteki sprzedaży należy przyporządkować towary i usługi zawarte w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, w celu ustawienia analizy sprzedaży w taki sposób, aby tylko przy wartości powyżej 15.000 zł jedynie towary i usługi określone w załączniku nr 15 były kwalifikowane jako sprzedaż MPP (mechanizm podzielonej płatności).

Pozycje na zaewidencjonowanym dokumencie sprzedaży niewystępujące w załączniku muszą być pominięte w sumowaniu kalkulacji kwoty granicznej powyżej 15.000 zł.

Oznaczenie MPP w strukturze ewidencji w zakresie podatku należnego, będzie się stosować do faktur o kwocie brutto wyższej niż 15.000 zł, które dokumentują dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Jeżeli nabywca otrzyma fakturę bez wymaganego oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” potwierdzającą nabycie towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT o wartości brutto wyższej niż 15.000 zł, wówczas zobowiązany będzie wprowadzić przy takiej transakcji znacznik MPP.

 

Rozszerzeniu ulegną także w dokumentacji sprzedaży oznaczenia na dokumentach sprzedaży i kodach dowodów sprzedaży (SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B-SPV_DOSTAWA, B_SPV_PROMOCJA, MPP), (RO, WEW, FP).

Dokumenty zakupu

Kolejnym bardzo ważnym problemem do rozwiązania dla biur rachunkowych jest to, w jaki sposób prawidłowo przypisać fakturę zakupu do obowiązkowego oznaczenia MPP, jeśli na dokumencie nie będą umieszczone dane dotyczące towarów i usług z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, czyli symbole PKWiU lub nowa matryca stawek VAT CN.

Z praktycznego punktu widzenia biuro rachunkowe będzie musiało wypracować nowe zasady dokumentowania i komunikacji z klientami, dla których prowadzi księgi rachunkowe i podatkowe, ponieważ dane zawarte na fakturze zakupowej lub załączniku do tejże faktury będą musiały zawierać wykaz sprzedanych towarów wraz z kodem PKWiU bądź CN.

Dopiero na podstawie konkretnych i rzetelnych danych będzie można stwierdzić, czy dana faktura powinna być oznaczona jako MPP. Dodatkowe nowe oznaczenia do wprowadzenia w dokumentach zakupu to: (VAT_RR, WEW, MK, IMP, MPP).

Nawet 500 zł kary za każdy błąd

Naczelnicy Urzędów Skarbowych będą mogli w drodze decyzji administracyjnej nałożyć na podatników kary pieniężne w wysokości 500 zł za każdy błąd. Niewłaściwe oznaczenie faktury MPP – zgodnie z wyjaśnieniami MF – kwalifikuje się właśnie jako błąd, który podlega penalizacji.

Autor:

Barbara Dąbrowska, ekonomistka, absolwentka studiów MBA, dyrektor w firmie Accounting & HR Services, Wykładowca Wyższa Szkoła Bankowa, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego, Centrum Szkoleniowym Fundacji Rozwoju Rachunkowości Sp. z o.o., KDK, MDDP.