W jednej z ostatnio wydanych interpretacji dyrektor KIS analizował przypadek sprzedawcy materiałów budowlanych, który zamierza wprowadzić dla swoich kontrahentów biznesowych, jak i konsumentów system przedpłat. Sprawdźmy więc, jakie są skutki takich działań na gruncie VAT.
Podatnik prowadzi działalność rolniczą. Wystawił fakturę sprzedaży mleka z dniem 04.05.22 r. natomiast data dostawy towaru to: 01.04.2022 – 30.04.2022 r. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT w kwietniu czy w maju 2022 r.?
Najczęściej świadczenie polegające na wykonaniu usługi zostaje przez usługodawcę spełnione, a usługobiorca w zamian spełnia swoje świadczenie pieniężne. Wykonywane usługi mogą być jednak bardziej złożone. Czasami ich realizacja zajmuje więcej czasu, a ich wykonanie wiąże się z dużymi nakładami. Pojawiają się tutaj praktyczne problemy z ustaleniem momentu powstania obowiązku podatkowego zarówno w VAT, jak i na gruncie podatków dochodowych.
Zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT determinują okres opodatkowania danego świadczenia. Przepisy ustawy o VAT przewidują zasadę ogólną, ale także wiele wyjątków. Zmieniają one zasadniczo terminy wykazania transakcji w deklaracji VAT. Poniżej przedstawione zostały zasady ogólne oraz wybrane tematy wyjątkowego powstawania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Chyba że transakcja dotyczy wyjątku. Na wstępie należy zaznaczyć, że w przypadku zasad ogólnych termin wystawienia faktury nie ma znaczenia dla opodatkowania dostawy towarów oraz świadczenia usług.
Przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Obowiązek podatkowy powstaje więc z datą przeniesienia prawa do rozporządzania towarem.
Należy podkreślić, że dla przepisów ustawy o VAT nie jest istotne przeniesienie prawa własności. Zatem przepisy Kodeksu cywilnego zasadniczo nie znajdą zastosowania do ustalenia daty dostawy.
Zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT determinują okres opodatkowania danego świadczenia. Przepisy ustawy o VAT przewidują zasadę ogólną, ale także wiele wyjątków zmieniających zasadniczo terminy wykazania transakcji w deklaracji VAT. Poniżej przedstawione zostały zasady ogólne oraz wybrane tematy wyjątkowego powstawania obowiązku podatkowego.
W VAT – oprócz zasady ogólnej – obowiązują także różne szczególne reguły ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. Dzieje się tak z uwagi na specyfikę różnych branż. Jest to bardzo ważne zagadnienie, gdyż od ustalenia dnia (momentu) powstania obowiązku podatkowego zależy m.in., w którym okresie zostanie złożona deklaracja, jak również kiedy trzeba zapłacić podatek.
W praktyce gospodarczej nierzadko zdarza się, że należność z tytułu wykonania usługi (zwłaszcza jeśli chodzi o prowizje i tantiemy), jest uzależniona od informacji, które wpływają po zakończeniu okresu rozliczeniowego od usługobiorcy. Czasem też z opóźnieniem. Usługodawca musi jednak wystawić fakturę oraz zapłacić VAT należny. Jak należy zrobić to poprawnie?
Podatnik świadczy m.in. usługi wsparcia, które polegają na dostarczaniu klientom aktualizacji nabytego oprogramowania oraz zapewnieniu im dostępu do helpdesk. Jak rozliczać takie zderzenie?
W jednej z ostatnio wydanych interpretacji dyrektor KIS analizował przypadek podatnika, który w ramach działalności gospodarczej zajmuje się m.in. konserwacją maszyn i urządzeń specjalistycznych. Jedną z usług jest tzw. konserwacja prewencyjna maszyn. Jak rozliczyć VAT od takiej czynności?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]