Podatnik jest spółką jawną i na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (liniowy 19%, czynny podatnik VAT) zawarł umowę leasingu operacyjnego nieelektrycznego samochodu osobowego o wartości powyżej 300.000 zł (netto + 50% VAT), który będzie wykorzystywany do tzw. celów mieszanych. Otrzymał od leasingodawcy dodatkowo fakturę za opłatę administracyjną (w tym opłata rejestracyjna) oraz fakturę na pakiet usług bez limitu. Jak powinien rozliczyć te faktury w kosztach? Czy może odliczyć koszty z obu faktur w całości, czy należy zastosować limit tak, jak przy wydatkach eksploatacyjnych (75%), czy może limit 150.000 zł. Czy może w ogóle tych wydatków nie powinien zaliczyć w kosztach podatkowych?
Samochód w leasingu operacyjnym uległ wypadkowi, jego wartość jest powyżej 150.000 tys. Posiada ubezpieczenie AC. Używany jest do celów mieszanych. Otrzymaliśmy fakturę jako leasingobiorca z warsztatu za naprawę, czy możemy zaliczyć w koszty 75% wartości netto oraz odliczyć 50% VAT, a w momencie wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela na konto warsztatu, kwotę odszkodowania dodać do przychodów firmy? Miesiąc wystawienia faktury jest różny od miesiąca wypłaty odszkodowania. Faktura wystawiona jest wcześniej, a odszkodowanie wpłynęło w następnym miesiącu. Czy można zaksięgować w miesiącu otrzymania faktury w koszty, a w następnym miesiącu rozpoznać przychód? Spotkałam się w Internecie z interpretacją, że zgodnie z objaśnieniami ministerstwa dotyczącymi rozliczania pojazdów naprawa powypadkowa pojazdu będącego przedmiotem leasingu czy najmu jest neutralna podatkowo dla leasingobiorcy. Nie jest księgowana w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów przez przedsiębiorcę, który jest leasingobiorcą. Przy czym nie ma tutaj znaczenia rodzaj leasingu, analogicznie wygląda sytuacja w przypadku zarówno leasingu operacyjnego, jak i finansowego, takie stanowisko przedstawia Krajowa Informacja Skarbowa. Takie stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna o sygnaturze: 0115-KDIT3.4011.585.2020.1.AW wydana 30 listopada 2020 r.przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jak widać, w przypadku pojazdu, który w działalności przedsiębiorcy (leasingobiorcy) jest przedmiotem leasingu, zarówno odszkodowanie, jak i sama naprawa powypadkowa są neutralne na gruncie podatku dochodowego i nie są przez niego księgowane w KPiR. Bardzo proszę o pomoc, jak należy postąpić w takiej sytuacji?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]