W sytuacji, gdy podatnik otrzyma fakturę, w której została wykazana nieprawidłowa data sprzedaży, może ona zostać skorygowana poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej lub poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej. Faktura korygująca zawiera przede wszystkim prawidłową treść korygowanej pozycji, czyli prawidłową datę sprzedaży, która jest zgodna z rzeczywistym przebiegiem transakcji.
Korygowanie sprzedaży jest rzeczą normalną w biznesie. Powody korekty są różne – może to być pomyłka czy udzielony rabat. Niekiedy jednak sprzedawcy korygują faktury do zera i wystawiają nowy dokument. Sprawdźmy, czy takie postępowanie jest zawsze prawidłowe.
Artykuł 108 ustawy o VAT sankcjonuje konieczność zapłaty VAT w przypadku wystawienia faktury, na której jest on wykazany. Co jednak w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury okaże się, że wykazana kwota jest błędna?
Jeśli nie doszło do realizacji świadczenia (przedmiotu sprzedaży nie wydano) i nie doszło do zapłaty, a faktura została wprowadzona do obiegu prawnego, to wystawiona faktura dokumentuje zdarzenie, do którego nie doszło.
Korygowanie sprzedaży jest rzeczą normalną w biznesie. Powody korekty są różne – może to być pomyłka czy udzielony rabat. Niekiedy jednak sprzedawcy korygują faktury do zera i wystawiają nowy dokument. Sprawdźmy, czy takie postępowanie jest zawsze prawidłowe.
Korygowanie sprzedaży jest rzeczą normalną w biznesie. Powody korekty są różne – może to być pomyłka czy udzielony rabat. Niekiedy jednak sprzedawcy korygują faktury do zera i wystawiają nowy dokument. Sprawdźmy, czy takie postępowanie jest zawsze prawidłowe.
Pytanie: W jaki sposób można skorygować błędny NIP wprowadzony na fakturze sprzedaży wysłanej do kontrahenta? Pomyłka została zauważona przed sporządzeniem JPK_VAT z deklaracją.
Pytanie: W jaki sposób można skorygować błędny NIP wprowadzony na fakturze sprzedaży wysłanej do kontrahenta? Pomyłka została zauważona przed sporządzeniem JPK_VAT z deklaracją.
Nowelizacja ustawy o VAT (w ramach pakietu SLIM VAT, który wszedł w życie 1 stycznia 2021 r.) wprowadziła brak konieczności uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących in minus oraz uregulowanie rozliczania korekt zwiększających cenę. W konsekwencji w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Pewne wskazówki mogą także wynikać z opublikowanego przez resort finansów projektu objaśnień w sprawie SLIM VAT. Duże znaczenie przy ocenie danego przypadku będą miały z pewnością ogólne reguły dowodowe wynikające z Ordynacji podatkowej. Można by rzec, że nowe zasady mają właśnie również swoje „plusy i minusy”. Minusem jest użycie przez ustawodawcę pewnych ogólnych sformułowań. Z drugiej strony podatnicy mogą korzystać z różnych dodatkowych możliwości dowodzenia tego, jak w istocie przedstawiał się stan faktyczny.
Nowelizacja ustawy o VAT (w ramach pakietu SLIM VAT, który wszedł w życie 1 stycznia 2021 r.) wprowadziła brak konieczności uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących in minus oraz uregulowanie rozliczania korekt zwiększających cenę. W konsekwencji w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Pewne wskazówki mogą także wynikać z opublikowanego przez resort finansów projektu objaśnień w sprawie SLIM VAT. Duże znaczenie przy ocenie danego przypadku będą miały z pewnością ogólne reguły dowodowe wynikające z Ordynacji podatkowej. Można by rzec, że nowe zasady mają właśnie również swoje „plusy i minusy”. Minusem jest użycie przez ustawodawcę pewnych ogólnych sformułowań. Z drugiej strony podatnicy mogą korzystać z różnych dodatkowych możliwości dowodzenia tego, jak w istocie przedstawiał się stan faktyczny.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]