W praktyce zdarzają się przypadki, iż podatnik obowiązany do zaewidencjonowania sprzedaży dokona tego w sposób nierzetelny. W konsekwencji zapisy księgowe nie odzwierciedlają rzeczywistości. Na podstawie takiej dokumentacji nie sposób określić prawidłowej wielkości sprzedaży. Fiskus w takim wypadku zyskuje prawo do oszacowania wielkości sprzedaży. Wszystko po to, by możliwe stało się określenie należnego podatku.
Fiskus ustalił, że przedsiębiorca z branży budowlanej w 2013 roku w sposób nieuprawniony odliczył VAT z faktur zakupowych od jednego z kontrahentów. Czy organ mógł sięgać tak daleko wstecz do rozliczeń podatkowych przedsiębiorcy? Mógł, bo na miesiąc przed upływem terminu przedawnienia zobowiązań wszczął przeciw niemu postępowanie karne skarbowe. Tylko dlaczego tak późno, skoro o popełnieniu przez niego przestępstwa dowiedział się już trzy lata wcześniej?
Obowiązujący od 1 stycznia 2022 r. Polski Ład niesie ze sobą nie tylko zmiany w zakresie obowiązków podatkowych dla przedsiębiorców. Wyposażył również skarbówkę w nowe narzędzia kontroli i karania, mające zabezpieczyć źródła wpływów do budżetu SP. Sprawdźmy, czym jest nabycie sprawdzające, tymczasowe zajęcie ruchomości i jak zmienią się zasady egzekucji w PGK i grupach VAT.
Czy wniosek o ograniczenie poboru zaliczek może być dobrym sposobem na trudności finansowe spowodowane koronawirusem?
Kary porządkowe są sposobem dyscyplinowania uczestników postępowań prowadzonych przed organami podatkowymi. Urzędnikom wolno je stosować w celu sprawnego przebiegu sprawy i zakończenia jej w terminie. Zobacz, kiedy fiskus może nałożyć taką karę na biuro rachunkowe, oraz jak uniknąć jej zapłaty.
Kontrole fiskusa polegają często nie na sprawdzeniu, ale szukaniu (wręcz doszukiwaniu się) nieprawidłowości nawet tam, gdzie ich nie ma. Do tego czasami zbyt duża tolerancja sądów administracyjnych do ewidentnego łamania prawa w tym zakresie spowodowała, iż poprzez daleko idącą wykładnie przyczyny kwestionowanych odliczeń KAS znajduje często wprost w przepisach.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]