Uwaga! Uchroń klienta przed koniecznością zwrotu otrzymanego wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej

Dodano: 30 maja 2020

Wypełniając wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Powiatowego Urzędu Pracy, Polskiego Fundusz Rozwoju o wsparcie w ramach tarcz antykryzysowych, należy wykazać się skrupulatnością oraz wnikliwą analizą treści wypełnionych wniosków, zwłaszcza w odniesieniu do liczby pracowników oraz prawidłowej kalkulacji kwoty wsparcia. Inaczej istnieje ryzyko że dofinasowanie trzeba będzie zwrócić.

Popełniając błąd, przedsiębiorca działa na swoją niekorzyść, tracąc czas na złożenie korekty oraz korespondencję z urzędami, celem uzupełnienia braków, co znacznie wydłuża termin otrzymanie funduszy na rachunek bankowy podany we wniosku.

W niektórych przypadkach błąd popełniony przez przedsiębiorcę będzie skutkował obowiązkiem zwrotu otrzymanego wsparcia.

Poznaj najczęstsze błędy przy wystąpieniach o najpopularniejsze rodzaje wsparcia.

1/ Mikropożyczka do 5.000 zł z urzędu pracy

Z pożyczki mogą skorzystać mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, tj. przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz

  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed 1 kwietnia 2020 r. w celu pokrycia bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.

Ważne

O pożyczkę mogą ubiegać się także mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.

Czy o mikropożyczkę z urzędu pracy mogą ubiegać się przedsiębiorcy przebywający na zwolnieniu lekarskim?

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej poprzez portal www.gov.pl udzieliło wyjaśnień w tej materii „Jeżeli mikroprzedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą jest czasowo niezdolny do pracy wskutek choroby i pobiera z tego tytułu zasiłek chorobowy, to nie ma przeszkód, aby ubiegać się w tym czasie o pożyczkę. Oczywiście jest to możliwe, o ile ponosi koszty prowadzenia działalności gospodarczej, których pokryciu służy pożyczka”.

Celem wyeliminowania błędów w składanych wnioskach rekomenduję złożenie wniosku w postaci elektronicznej poprzez platformę www.praca.gov.pl, system sprawdza, czy wszystkie pola zostały wypełnione.

Najczęściej popełniane błędy:

  1. Podpisanie umowy pożyczki do wniosku w wersji elektronicznej, kiedy nie należy podpisywać umowy, tylko załączyć jej wzór do wniosku,

  2. Brak dostosowania wielkości pożyczki do wysokości wydatków na pokrycie kosztów funkcjonowania firmy w okresie 3 miesięcy.

  3. Uznanie, że złożenie wzoru załącznika o umorzenie pożyczki zamyka kwestię umorzenia pożyczki, a w rzeczywistości skutkuje obowiązkiem zwrotu otrzymanej kwoty.

W jaki sposób należy zareagować na popełnione błędy

Celem przyspieszenia procedury należy jeszcze raz złożyć wniosek, załączając oświadczenie, że prosimy o nierozpatrywanie wniosku z konkretnego dnia zawierającego błędy.

Możemy także poczekać na telefon z urzędu pracy – mikroprzedsiębiorcy otrzymują informację, iż wniosek należy złożyć powtórnie z poprawnymi danymi.

Uwaga:

Niezłożenie wniosku o umorzenie pożyczki za pośrednictwem załącznika numer 2 do umowy pożyczki, w przewidzianym terminie do 14 dni od upływu 3 miesięcy od daty otrzymania mikropożyczki, będzie skutkowało obowiązkiem zwrotu całości pożyczki.

Mikroprzedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej przez 3 miesiące od dnia otrzymania na wskazany rachunek bankowy pożyczki w wartości wnioskowanej.

Wniosek o umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorców: co trzeba będzie wypełnić?

W części A wniosku należy wskazać ten sam PUP, do którego wcześniej przedsiębiorca składał wniosek o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców.

Następnie w części B uzupełnia podstawowe dane dotyczące firmy (nazwa, NIP, REGON itd.).

W części C przedsiębiorca będzie musiał podać kwotę pożyczki, którą otrzymał, numer wniosku/umowy, a także datę udzielenia pożyczki.

Bardzo ważne: za datę udzielenia pożyczki należy przyjmować dzień wypłaty pożyczki – umowa obowiązuje właśnie od tego dnia.

Na końcu przedsiębiorca musi również zaznaczyć, że prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki.

Przedsiębiorcy muszą pamiętać, by złożyć wniosek o umorzenie w odpowiednim terminie do 14 dni od spełnienia warunku prowadzenia działalności gospodarczej przez 3 miesiące, liczone od dnia otrzymania pożyczki – jeśli nie spełnią tego wymogu, umorzenie nie dojdzie do skutku.

Przedsiębiorca powinien też zwrócić uwagę na fakt, że składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Pamiętajmy również, że to, jak pożyczkobiorca wykorzysta środki z pieniędzy z tarczy antykryzysowej, będzie mógł kontrolować starosta reprezentowany przez dyrektora urzędu pracy.

2. Świadczenie postojowe wypłacane przez ZUS dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Jest to świadczenie w wysokości 2.080 zł albo 1.300 zł, które ma zrekompensować utratę przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Kto może skorzystać ze świadczenia postojowego?

  1. Osoby prowadzących działalność gospodarczą na podstawie prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, w tym:

  2. osoby, które korzystają z ulgi na start

  3. osoby, które korzystają z ulg w ramach małego ZUS plus (MDG +), jeżeli nastąpił przestój w następstwie COVID-19.

Jakie warunki musi spełnić osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, aby skorzystać ze wsparcia?

Świadczenie postojowe w wysokości 2.080 zł osoba prowadząca działalność gospodarczą jednoosobowo otrzyma, jeśli:

  1. Rozpoczęto prowadzenie działalności gospodarczej przed 1 kwietnia 2020 r.:

    1. jeżeli nie zawieszono działalności, a przychód z miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym złożono wniosek o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu, który uzyskano w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc.

    2. Oznacza to, że np. na wniosku składanym w maju przychód z kwietnia powinien być niższy o 15% od przychodu z marca. Jeżeli będziesz składał wniosek (po raz pierwszy) o świadczenie postojowe w czerwcu, to przychód z maja powinien być niższy o 15% od przychodu z kwietnia,

    3. jeżeli zawiesiłeś ją po 31 stycznia 2020 r.

  2. Nie ma innego tytułu do ubezpieczeń społecznych.

  3. Mieszkasz na terytorium Polski i jesteś obywatelem RP lub masz prawo czasowego lub stałego pobytu na terytorium RP.

Jakie warunki musi spełnić osoba prowadząca działalność gospodarczą, aby skorzystać ze wsparcia?

Świadczenie postojowe w wysokości 1.300 zł osoba prowadząca działalność gospodarczą jednoosobowo otrzyma, jeśli:

  1. Rozlicza podatek kartą podatkową oraz jest zwolniona z opłacania VAT.

  2. Nie posiada innego tytułu do ubezpieczeń społecznych.

  3. Mieszka na terytorium Polski i jesteś obywatelem RP lub ma prawo czasowego lub stałego pobytu na terytorium RP.

Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać ze wsparcia po raz kolejny?

Bezwzględnie musimy złożyć oświadczenie, że nasza sytuacja materialna wykazana we wcześniejszym wniosku nie uległa poprawie.

Sami oceniamy, czy nasza sytuacja materialna uległa poprawie, czy też nie.

Należy porównać swoją obecną sytuację do tej sprzed złożenia wniosku o pierwsze świadczenie.

W oświadczeniu nie musimy wykazywać spadku przychodów o kolejne 15%, ale nasza sytuacja materialna powinna być na podobnym poziomie lub niewiele się zmienić.

Najczęściej popełniane błędy:

  1. Błędne podanie kwoty przychodu.

  2. Błędne zaznaczenie kwoty świadczenie postojowego: zamiast 2.800 kwota 1.300 i odwrotnie, pomniejszona kwota dotyczy jednie podatników rozliczających się z organem podatkowym w formie karty podatkowej, niebędących czynnymi podatnikami VAT.

W jaki sposób poprawić wniosek, jeśli był w nim błąd?

Aby wniosek mógł być pozytywnie rozpatrzony, musi być poprawnie wypełniony.

Jeśli ZUS będzie mieć wątpliwości dotyczące wniosku, pracownik skontaktuje się z wnioskodawcą w tej sprawie za pośrednictwem e-maila lub telefonicznie.

Z tego tytułu warto podać we wniosku swoje aktualne dane.

W każdym wątpliwym przypadku wyjaśnimy, co należy zrobić, aby uzupełnić lub skorygować wniosek.

Składający wniosek otrzyma od pracownika ZUS dokładną instrukcję, jak przekazać odpowiedź.

Jeśli składający wniosek posiada wiedzę, że we wniosku popełnił błąd – np. niewłaściwie zaznaczono checkbox albo wpisano nieprawidłową kwotę przychodu – powinien jak najszybciej poinformować o tym ZUS.

Taki wniosek należy wycofa

i w jego miejsce złoży

nowy.

Celem wycofania wniosku składający wniosek musi złożyć oświadczenie, w którym napisze o swojej decyzji, np. „Proszę o wycofanie mojego wniosku o świadczenie postojowe (RSP-D), złożonego 15 kwietnia 2020 r., ze względu na błędne podanie kwoty przychodu”.

Takie oświadczenie, oczywiście podpisane, można przekazać wyłącznie w postaci papierowej.

Jeżeli ubiegamy się o kontynuację świadczenia postojowego i w związku z tym został wysłany do ZUS wniosek o świadczenie postojowe dla działalności (RSP-D), musimy wysłać ponownie właściwy wniosek, czyli wniosek o świadczenie postojowe za kolejny okres (RSP-DK).

Nowy wniosek RSP-D można złożyć:

  1. wyłącznie papierowo – jeżeli zmiana dotyczy wniosku złożonego przed 1 maja 2020 r. W takim przypadku należy wypełnić wniosek o świadczenie postojowe dla działalności (wniosek RSP-D plik pdf 220kb), plik do wypełnienia i wydruku musimy pobrać na dysk, zanim wypełnimy. Pamiętaj, aby na początku zaznaczyć checkbox „korekta”.

  2. papierowo lub elektronicznie za pośrednictwem PUE ZUS – jeżeli zmiana dotyczy wniosku złożonego od 1 maja 2020 r. Jeśli wypełniamy wniosek w wersji do wypełnienia i wydruku (wniosek papierowy), pamiętaj, aby na początku zaznaczyć checkbox „korekta”.

  3. wniosku nie należy przesyłać e-mailem. Skany, zdjęcia czy wypełnione pliki Word lub pdf przesłane e-mailem nie będą traktowane jak wnioski i nie będą przez ZUS rozpatrywane.

Jak zwrócić świadczenie postojowe?

Jeśli nastąpiła wypłata świadczenia postojowego w wyniku błędu, który skutkował tym, że świadczenie:

  1. zostało wypłacone, zanim został wycofany wniosek,

  2. zostało wypłacone, zanim do ZUS został przekazany ponowny wniosek z prawidłowymi danymi, które spowodują zmianę wysokości świadczenia.

Należy zwrócić do ZUS pełną kwotę otrzymanego świadczenia.  

  1. Zwrot świadczenia powinien zostać dokonany na rachunek bankowy ZUS, z którego wypłacone było świadczenie.

  2. W opisie przelewu należy wpisać: „Zwrot świadczenia postojowego”, imię i nazwisko zgodne z danymi z przelewu z ZUS, datę wpływu środków na konto.

3. Subwencja z Polskiego Funduszu Rozwoju

Celem wsparcia udzielanego przez Polski Fundusz Rozwoju jest:

  1. stabilizacja finansowa w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw,

  2. ochrona miejsc pracy.

Beneficjenci programu:

  1. Przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ustawy Prawo Przedsiębiorców,

  2. Odnotowujący co najmniej 25% spadek obrotów w następstwie COVID-19,

  3. Niebędący w stanie likwidacji lub w stanie upadłości,

  4. Prowadzący działalność 31 grudnia 2019 r.,

  5. Rozliczający podatki w Polsce,

  6. Niezalegający z podatkami i ze składkami na ubezpieczenia społeczne,

  7. Niebędący instytucjami finansowymi.

Wsparcie jest dedykowane przedsiębiorcom, którzy odnotowują spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 oraz 31 grudnia 2019 r. zatrudniali pracowników.

Definicja spadku obrotu gospodarczego (przychodów ze sprzedaży) – spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczony jako:

  1. stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnego miesiąca kalendarzowego po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego 2019 lub

  2. stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego przypadającego po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do obrotów z poprzedniego miesiąca kalendarzowego.

Obowiązek prowadzenia działalności na 31 grudnia 2019 r. i dzień składania wniosku:

Działalność nie może być zawieszona:

  1. na 31 grudnia 2019 r.,

  2. na dzień składania wniosku.

Przedsiębiorstwa powiązane.

Określając status mikroprzedsiębiorcy lub MŚP, beneficjent jest zobowiązany zweryfikować, czy zachodzą po jego stronie powiązania w ramach relacji łączących go z innymi przedsiębiorstwami (m.in. w ramach grup kapitałowych), które mogą mieć następujący charakter i w razie konieczności sumować dane dotyczące przedsiębiorstw z nim powiązanych w następujący sposób:

  1. w przypadku gdy dane przedsiębiorstwo posiada przedsiębiorstwa powiązane – do jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej dolicza się w całości dane przedsiębiorstw powiązanych

  2. w przypadku gdy dane przedsiębiorstwo posiada przedsiębiorstwa partnerskie – do jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej dolicza się dane przedsiębiorstw partnerskich proporcjonalnie do procentowego udziału w kapitale lub prawach głosu (z tym że należy wziąć pod uwagę wyższy udział)

  3. nie dotyczy to publicznych korporacji inwestycyjnych, spółek venture capital, osób fizycznych lub grupy osób fizycznych prowadzących regularną działalność inwestycyjną jako tzw. anioły biznesu, o ile całkowita kwota inwestycji tych inwestorów w jedno przedsiębiorstwo nie przekroczy 1.250.000 EUR; inwestorzy instytucjonalni, w tym fundusze rozwoju regionalnego

Najczęściej popełniane błędy:

  1. Nieprawidłowa kwalifikacja przedsiębiorstwa, bez uwzględnienia powiazań pomiędzy podmiotami,

  2. Błędna kwota subwencji: zbyt niska lub zbyt wysoka,

  3. Błędna kwota spadku obrotów.

Jakie działania należy podjąć:

  1. Jak najszybciej skontaktować się z bankiem, za pośrednictwem którego składaliśmy wniosek.

  2. Złożyć ponownie prawidłowy wniosek.

Bazując na treści regulaminu „W przypadku gdy Beneficjent otrzymał Subwencję Finansową na podstawie nieprawdziwych oświadczeń, od których uzależnione było udzielenie Subwencji Finansowej lub wysokość Subwencji Finansowej, Beneficjent zobowiązany jest do niezwłocznego, nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania Subwencji Finansowej, zwrotu Subwencji Finansowej lub jej części na wyodrębniony rachunek techniczny Banku”. Zgodnie z wytycznymi należy dokonać zwrotu kwoty nienależnie otrzymanej subwencji.

Podsumowując, zanim zostanie złożony wniosek, należy zweryfikować treść wniosku ze szczególnym uwzględnieniem kwoty wsparcia, o którą wnioskujemy, przychodu zgodnie z danymi zawartymi w deklaracji VAT i JPK, liczby pracowników zgodnie z danymi przekazanymi poprzez płatnika do ZUS, okresu pobierania świadczenia.

Tylko prawidłowo złożony wniosek gwarantuje szybszą wypłatę świadczenia oraz brak obowiązku dokonania zwrotu otrzymanej kwoty.

Kwoty przychodów z JPK nie są tożsame ani z kwotą przychodów w PKPIR ani z ksiąg rachunkowych. Różnice mogą na przykład dotyczyć zaliczek czy kwot, dla których obowiązek podatkowy w VAT powstaje w innym momencie niż przychód w rachunkowości czy podatku dochodowym ( np. niektóre usługi budowalne, sprzedaż książek)

 

Autor:

Barbara Dąbrowska, ekonomistka, absolwentka studiów MBA, dyrektor w firmie Accounting & HR Services, wykładowca Wyższa Szkoła Bankowa,