Dofinansowanie COVID w świetle interpretacji prawa podatkowego

Dodano: 6 sierpnia 2020

Prawidłowe rozliczenie wsparcia udzielanego w ramach tarcz antykryzysowych budzi wiele wątpliwości podatników. Poznaj pierwsze interpretacje w tym zakresie.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z 27 lipca 2020 r sygn. 0111-KDIB2-1.4010.217.2020.2.AR oraz tego samego dnia w interpretacji 0111-KDIB2-1.4010.220.2020.2.PB odniósł się do kwestii zy uzyskaną w ramach tarczy antykryzysowej subwencję z należy uznać za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz czy wydatki na prowadzenie działalności gospodarczej sfinansowane ww. subwencją Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nadmieniamy, iż są to interpretacje dotyczące identycznych sytuacji, ale różnych wnioskodawców.

Sprawy dotyczyły m.in. spółki z o.o. która po złożeniu sformalizowanego wniosku otrzymał w ramach tzw. tarczy antykryzysowej subwencję finansową. Kwotę ww. subwencji Wnioskodawca zamierza w przyszłości przeznaczyć na finasowanie bieżącej działalności gospodarczej, tj. m.in. na zapłatę odsetek od kredytów, wynagrodzeń pracowników, koszty utrzymania wynajmowanych nieruchomości itp. Z zawartej z podmiotem finansującym określnym w interpretacji, jako …S.A. umowy wynika, iż w przyszłości spółka wnioskująca będzie zobowiązana do spłaty ww. subwencji w 24 równych ratach, począwszy od 13 miesiąca liczonego od miesiąca otrzymania ww. subwencji. Jednocześnie wnioskodawca może zwrócić się z wnioskiem o umorzenie części otrzymanej przez Spółkę subwencji. W istocie nietrudno się domyślić, iż chodzi o subwencje z PFR S.A.

W interpretacji opisano stan faktyczny, z którego wynika, iż:

  1. Subwencja jest udzielana w ramach rządowego programu wsparcia finansowego przedsiębiorstw– przyjętego uchwałą Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2020 r., który jest programem, o którym mowa w art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju, znowelizowanej ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. poz. 569), zgodnie, z którym Rada Ministrów, w związku ze skutkami COVID-19, może powierzyć (…) realizację rządowego programu udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego, w tym w formie bezzwrotnej.

  2. Tarcza Finansowa zakłada, że podstawowym instrumentem wsparcia finansowego przedsiębiorstw będą subwencje finansowe (ang. „advanced payables”, zaliczki zwrotne, o których mowa w Tymczasowych Ramach Pomocy, przewidujące mechanizm przeciwdziałający negatywnym skutkom gospodarczym COVID-19.

  3. Na stronie podmiotu udzielającego (PFR SA) znajdują się informacje, zgodnie, z którymi „instrumentem finansowym przewidzianym przez Program w celu udzielenia wsparcia przedsiębiorcom jest subwencja finansowa. Subwencja finansowa udzielana będzie na podstawie umowy o udzielenie subwencji finansowej, której zawarcie przez przedsiębiorcę jest konieczne i niezbędne dla otrzymania subwencji finansowej. Subwencja finansowa będzie miała w znacznej mierze charakter bezzwrotny, uzależniony jednak od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Po spełnieniu warunków określonych w Programie, aż do 75% otrzymanej subwencji może nie podlegać zwrotowi.”

  4. „Nie jest możliwe otrzymanie subwencji całkowicie bezzwrotnej. Założenie Programu jest takie, aby co najmniej 25% kwoty subwencji podlegało zwrotowi niezależnie od okoliczności.” Warunki pozwalające określić, jaka część subwencji podlega zwrotowi podlegają badaniu na koniec 12 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej.

Warunkiem nieegzekwowania zwrotu Subwencji finansowej, (przy czym kwota stanowiąca 25% wartości Subwencji Finansowej jest w każdym przypadku bezwarunkowo zwrotna), jest:

  • spełnienie przez Beneficjenta Programu ewentualnych innych zobowiązań, określonych w Umowie,

  • złożenie oświadczenia przez Beneficjenta Programu wraz z załączonym dokumentem potwierdzającym stan zatrudnienia.

Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi, jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, rozpoczynając od 13 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej.

Z regulaminu subwencji wynika też, że w przedmiotowym programie rządowym jest mowa o wsparciu finansowym, którego podstawowym instrumentem będą subwencje finansowe (ang. „advanced payables”, zaliczki zwrotne). A więc otrzymana przez mikro małego lub średniego przedsiębiorcę Subwencja Finansowa, co do zasady podlega zwrotowi. Może również dojść do częściowego zwolnieniem przedsiębiorcy z obowiązku zwrotu subwencji finansowej (umorzenia subwencji).

W efekcie Dyektor KIS wskazał, że otrzymana w ramach pomocy finansowej subwencja z (...) dla celów podatku dochodowego traktowana jest jak pożyczka, która nie podlega zaliczeniu do przychodów podatkowych. Wypłata środków jest neutralna podatkowo. Neutralność podatkowa oznacza, że przychód podatkowy nie powstaje także z racji tego, że otrzymana pożyczka jest nieoprocentowana. Nieoprocentowanie pożyczki jest bowiem ogólnie ustaloną zasadą programu przyznawania pomocy w ramach Tarczy Antykryzysowej.

W odniesieniu do możliwości zaliczenia kosztów finansowanych w ramach tarczy wskazano iż z zamieszczonego w dniu 18 maja 2020 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów ... komunikatu wynika jednoznacznie, że „koszty sfinansowane z udzielonej w ramach Tarczy Finansowej pożyczki kwalifikowane są do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Wszystkie wydatki, które zostały pokryte ze środków przekazanych przez P., podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełniają ogólne przesłanki wynikające z ustaw podatkowych do takiej ich kwalifikacji. Kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów nie zmienia także ewentualne umorzenie pożyczki.”

A zatem podmiot będący wnioskodawcą może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na prowadzenie działalności gospodarczej sfinansowane subwencją uzyskaną z (...) S.A. pod warunkiem, że wydatki te spełniają przedstawione wyżej ogólne przesłanki zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów określone w art. 15 ust. 1 updop.

Takie podejście powinny też przyjąć inne podmioty uzyskujące wsparcie w ramach PFR.