Nowy JPK_V7 ułatwi fiskusowi kontrolę rozliczeń także w podatkach dochodowych

Dodano: 20 listopada 2020

Od 1 października 2020 r. obowiązują przepisy, na podstawie których podatnicy VAT będą składać jeden plik JPK wraz z deklaracją. Zastępuje on dotychczasowe deklaracje VAT-7 (VAT-7K) i informację JPK_VAT, które do tej pory były przesyłane oddzielnie. Pojawił się też obowiązek oznaczania w nich kodami dostaw niektórych grup towarów i usług. Zmiana nie pozostaje bez wpływu na sytuację przedsiębiorców w aspekcie podatku dochodowego.

Dzięki nowym rozwiązaniom organy podatkowe będą miały większą wiedzę nie tylko na temat działań podatnika pod kątem ich opodatkowania VAT, ale również przydatną pod kątem weryfikacji jego rozliczeń w zakresie podatków dochodowych. Należy bowiem zauważyć, że przepisy obowiązujące od 1 października 2020 r. wprowadziły obowiązek oznaczania w pliku JPK_V7 m.in.:

  • transakcji z podmiotami powiązanymi – kod TP,

  • świadczenia usług o charakterze niematerialnym – kod GTU_12.

Transakcje z podmiotami powiązanymi

W dotychczasowym stanie prawnym (tj. do 30 września 2020 r.) podatnicy nie mieli powinności wskazywania w JPK_VAT, które transakcje dotyczyły podmiotów z nimi powiązanych. Przez to fiskus nie miał szybkiego wglądu do tego rodzaju danych, a ich weryfikacja przez urzędników za pomocą dostępnych narzędzi była dość utrudniona. Sytuacja zmieniła się za sprawą przepisów obowiązujących 1 od października br. Teraz takie dane będą figurować w zasobach informatycznych resortu finansów, dzięki czemu urzędnicy „zza biurka” będą mogli wytypować te transakcje, które ich zdaniem potencjalnie mogły być wykorzystane do unikania opodatkowania PIT/CIT w ramach wspomnianych powiązań.


Co istotne, na omawiany obowiązek nie wpływa wielkość transakcji. Oznacza to, że dotyczy on również tych transakcji, których wartość nie przekracza rocznie limitów obligujących podatników do sporządzania dokumentacji cen transferowych. Limity te wynoszą odpowiednio 10.000.000 zł – dla transakcji towarowych i finansowych oraz 2.000.000 zł – dla usługowych i pozostałych.


Dlatego wskazane jest, aby podatnicy wykazywali się jeszcze większą ostrożnością przy dokonywaniu transakcji z podmiotami powiązanymi, pilnując, aby odbywały się one na warunkach rynkowych. W przeciwnym razie zaistnieje duże ryzyko, że urzędnicy skarbowi zakwestionują jako koszty podatkowe wydatki związane z takim transakcjami, uznawszy je za sztuczne. Dodatkowo wobec osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości fiskus może sięgnąć po sankcje karnoskarbowe. Warto też dokonać przeglądu transakcji już przeprowadzonych z takimi podmiotami, aby w ramach autokontroli wyeliminować ewentualne nieprawidłowości i dokonać odpowiednich korekt w rozliczeniach,

Zakup usług niematerialnych

To samo dotyczy wydatków poniesionych na zakup usług niematerialnych (np. doradczych, księgowych, badania rynku, marketingowych, szkoleniowych czy zarządczych). Ponieważ – jak pokazuje praktyka – usługi o takim charakterze szczególnie często są wykorzystywane do unikania opodatkowania, w odniesieniu do niektórych z nich ustawodawca wprowadził 5% limit związanych z nimi wydatków, powyżej którego wydatki te nie stanową kosztów uzyskania przychodów (art. 15e ustawy o CIT). Po tym, jak w plikach JPK_V7 podatnicy będą musieli oznaczać tego rodzaju transakcje (kodem GTU_12) – organy podatkowe uzyskają jeszcze większe możliwości ich kontrolowania.