W VAT zmiana goni zmianę. W konsekwencji wystawiane przez podatników faktury często zawierają nieaktualne elementy lub błędy. Dowiedz się, jakie są najczęściej popełniane błędy na fakturach VAT i jak ich uniknąć.
1. Błąd w fakturach - oznaczanie faktur wyrazami „oryginał” i „kopia”
W przeszłości (do końca 2012 roku) przepisy VAT przewidywały, że faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał otrzymywał nabywca, a kopię zatrzymywał sprzedawca.
Konsekwencją tego było oznaczanie egzemplarza faktury otrzymywanego przez nabywcę jako oryginał, egzemplarza faktury pozostającego u sprzedawcy kopią.
Mimo że obecne przepisy nie dzielą już egzemplarzy faktur na oryginały i kopie (zob. art. 106g ust. 1 ustawy o VAT), nadal wielu podatników oznacza w ten sposób wystawiane faktury. Jest to postępowanie nieprawidłowe.
2 Błąd w fakturach - oznaczanie faktur wyrazami „VAT marża”
Przepisami art. 119 i art. 120 ustawy o VAT określone są procedury opodatkowania marży. W przeszłości obowiązkiem podatników było oznaczanie faktur dokumentujących czynności opodatkowane w ramach tych procedur wyrazami „FAKTURA VAT marża”.
Od 1 stycznia 2014 r. zamiast tego oznaczenia stosowane są jednak oznaczenia – zależnie od konkretnego przypadku – „procedura marży dla biur podróży”, „procedura marży – towary używane”, „procedura marży – dzieła sztuki” lub „procedura marży – przedmioty kolekcjonerskie i antyki” (zob. art. 106e ust. 2 i 3 ustawy o VAT).
Mimo to wielu podatników nadal oznacza faktury tylko wyrazami „FAKTURA VAT marża”. Postępując w ten sposób, podatnicy wystawiają faktury nieprawidłowo.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]