Pracownicy delegowani w Polsce z większymi prawami
4 września 2020 r. weszły w życie nowe przepisy dot. pracowników delegowanych. Są one efektem zmian w przepisach unijnych. Dyrektywa, a w ślad za nią ustawa – mają na celu rozwiązanie problemu nieuczciwych praktyk związanych z delegowaniem pracowników.
Ustawa rozszerza zakres warunków zatrudnienia gwarantowanych pracownikowi delegowanemu do Polski przez zagraniczny podmiot. Przede wszystkim pracodawca po zmianach zapewnia pracownikowi delegowanemu pełne wynagrodzenie obowiązujące w Polsce wraz ze wszystkimi jego obowiązkowymi składnikami oraz należności na pokrycie kosztów podróży służbowych wykonywanych podczas delegowania. Dotychczas pracodawca delegujący do Polski był zobowiązany do zapewnienia minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Pracodawca stosuje również zamknięty katalog warunków zatrudnienia przez 12 miesięcy (lub 18 miesięcy – w przypadku złożenia przez pracodawcę delegującego tzw. umotywowanego powiadomienia). Po upływie 12 miesięcy delegowania (lub 18 miesięcy) pracodawca zapewnia pracownikowi delegowanemu niemal wszystkie warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż wynikające z Kodeksu pracy oraz innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników – a nie zamknięty katalog warunków zatrudnienia jak było dotychczas.
Najszerszy katalog gwarantowanych warunków zatrudnienia dotyczy pracowników tymczasowych delegowanych do Polski, którym należy zapewnić od pierwszego dnia delegowania wszystkie warunki zatrudnienia gwarantowane krajowym pracownikom tymczasowym, w tym wynikające m.in. z zakładowych układów zbiorowych, regulaminów i statutów, w tym również warunki zakwaterowania, jeżeli są one zapewniane pracownikom krajowym.
Źródło:
Więcej na temat zmian dotyczących delegowanych pracowników już w listopadowym numerze.