Przedsiębiorcy nie zapłacą podatku od umorzonej subwencji z PFR

Dodano: 27 lipca 2021
63e438549a1aff57b85c2c460930ca2bff06f5af-original

Zaniechanie poboru podatku dochodowego od świadczeń z tytułu umorzenia subwencji finansowej udzielonej przedsiębiorcy w ramach tarczy finansowej PFR przewiduje projekt nowego rozporządzenia MF przygotowanego przez resort finansów.

Ministerstwo Finansów opracowało projekt nowego rozporządzenia, które zakłada zaniechanie poboru podatku dochodowego PIT i CIT z tytułu umorzenia subwencji finansowej udzielonej w ramach tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju (tarczy finansowej PFR). Jego beneficjentami będą przedsiębiorcy, którzy otrzymali tego rodzaju wsparcie finansowe w ramach tarczy 1.0 oraz tarczy 2.0.

Podatkowe skutki otrzymanych świadczeń

O ile otrzymana w ramach tarczy finansowej PFR subwencja na gruncie przepisów o podatku dochodowym traktowana jest tak jak neutralna podatkowo pożyczka (tj. otrzymane wsparcie nie stanowi przychodów, a jego zwrot nie jest dla przedsiębiorcy kosztem ich uzyskania) – to inaczej będzie w przypadku jej umorzenia. Takie umorzenie zobowiązania jest bowiem dla przedsiębiorcy przysporzeniem, z którym przepisy wiążą powstanie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy o PIT oraz art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT).

Wszystko wskazuje jednak na to, że podatnicy, którzy skorzystali z takiego umorzenia – nie zapłacą od niego podatku.


Jak bowiem uznali autorzy projektu rozporządzenia, o którym była mowa na wstępie, obowiązek zapłaty podatku od umorzonych zobowiązań z tytułu subwencji finansowej otrzymanej z PFR – w kontekście kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, uniemożliwiającego podatnikom prowadzenie działalności w dotychczasowym kształcie – stanowi dla nich dodatkowe obciążenie ekonomiczne. Dlatego zasadne jest zaniechanie poboru podatku od środków mających charakter zwrotny, otrzymanych przez przedsiębiorców w ramach wsparcia przez rząd, w przypadku ich umorzenia. Jak podkreślono w uzasadnieniu komentowanego rozporządzenia, działanie to stanowi element strategii walki z pandemią, a także wyraz odpowiedzialności państwa za swoich obywateli.


Zaniechanie poboru podatku będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych z omawianego tytułu przez ww. podmioty od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

Zaniechanie poboru podatku a koszty

Co istotne, według wypowiedzi przedstawicieli MF, przewidziane w rozporządzeniu zaniechanie poboru podatku nie wpłynie na kwalifikację kosztów sfinansowanych subwencją, której dotyczyło umorzenie. Koszty sfinansowane z udzielonej subwencji kwalifikowane są bowiem do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Oznacza to, że wydatki pokryte z takich środków stanowią koszty podatkowe, jeżeli spełniają ogólne przesłanki wynikające z ustaw podatkowych do takiej ich kwalifikacji.


Źródło:
  • projekt (z 7 lipca 2021 r.) rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej otrzymanej w ramach tarcz finansowych Polskiego Funduszu Rozwoju.