Pakiet mobilności. Nowe zasady ewidencji czasu pracy kierowców
Już obowiązują nowe przepisy dotyczące kierowców oraz zatrudniających ich podmiotów, wyznaczając kolejny etap wdrażania w Polsce tzw. pakietu mobilności, czyli unijnych regulacji dotyczących transportu drogowego na terenie całej Wspólnoty. Tym razem zmiany odnoszą się do zasad ewidencjonowania czasu pracy kierowców.
29 maja 2022 r. weszły w życie kolejne przepisy wprowadzone w życie w związku z tzw. pakietem mobilności. Zmiany dotyczą ewidencji czasu pracy kierowców i zostały dokonane na podstawie ustawy z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja). Ustawodawca odniósł się w niej na nowo m.in. do sposobu prowadzenia wspomnianej ewidencji, elementów, które powinna ona zawierać, a także do okresu jej przechowywania.
Elementy ewidencji czasu pracy kierowców
Po nowelizacji prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców będzie się odbywać na podobnych zasadach, jak w odniesieniu do innych pracowników. W świetle nowych regulacji w tym zakresie – a konkretnie aktualnego brzmienia art. 25 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców – ewidencja ta powinna obejmować:
- liczbę przepracowanych godzin,
- godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy,
- liczbę godzin przepracowanych w porze nocnej,
- liczbę godzin nadliczbowych,
- dni wolne od pracy z oznaczeniem tytułu ich udzielenia,
- liczbę godzin dyżuru oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem, czy jest to dyżur pełniony w domu,
- rodzaj i wymiar zwolnień od pracy,
- rodzaj i wymiar innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
- wymiar nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy.
Zmiana przepisów spowodowała, że nowe karty ewidencji czasu pracy kierowców będą bardziej szczegółowe niż dotychczas, w związku z czym ich sporządzanie będzie bardziej czasochłonne, a także będzie wymagać większego nakładu pracy.
Ewidencja czasu pracy kierowców powinna być sporządzana z uwzględnieniem zapisów na wykresówkach, wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, a także innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności, lub rejestrów opracowanych na podstawie dokumentów, o których mowa.
Ze znowelizowanego art. 25 ustawy o czasie pracy kierowców wynika również, że pracodawcy zarządzający firmami transportowymi mają obowiązek przechowywać tego rodzaju ewidencję (prowadzoną w formie papierowej lub elektronicznej) przez 10 lat po zakończeniu objętego nią okresu. Do tej pory okres przechowywania wspomnianej ewidencji był znacznie krótszy i wynosił 3 lata.