Wkrótce zmienią się limity amortyzacji dla firmowych samochodów
Podatników wykorzystujących firmowe samochody czekają zmiany w zakresie limitów amortyzacji. Na zmianach skorzystają przedsiębiorcy mający w firmach niskoemisyjne auta wodorowe. Stracą natomiast użytkownicy pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi oraz o napędzie hybrydowym.
Zmiany w zakresie amortyzacji niektórych pojazdów przewidują przygotowane przez rząd przepisy. W świetle projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw – podwyższeniu ma ulec limit amortyzacji dla niskoemisyjnych osobowych samochodów wodorowych. Przypomnijmy, że obecnie wynosi on 150.000 zł (art. 23 ust. 1 pkt 4 i art. 16 ust. 1 pkt 4.ustawy o CIT). Natomiast już w 2021 roku limit ten ma wzrosnąć do 225.000 zł.
Nie jest to jednak jedyna proponowana zmiana w tym zakresie, której wdrożenia chce Minister Klimatu i Środowiska. Obniżeniu ma bowiem ulec – ze 150.000 zł do 100.000 zł – limit amortyzacji dla samochodów osobowych z silnikiem spalinowym oraz hybrydowych. W przeciwieństwie jednak do modyfikacji przepisów w zakresie amortyzacji niskoemisyjnych samochodów wodorowych – nowe regulacje, mniej korzystne dla przedsiębiorców użytkujących firmowe samochody o napędzie spalinowym oraz mieszanym (hybrydowym), mają zacząć obowiązywać dopiero od 2026 roku. Do tego czasu w ich przypadku nadal funkcjonowałby „stary” limit w wysokości 150.000 zł.
Zmiana limtów amortyzacji dla pojazdów o napędzie spalinowym oraz hybrydowym |
||
Okres |
Pojazdy spalinowe |
Pojazdy hybrydowe |
lata 2021–2025 |
150.000 zł |
150.000. zł |
od 2026 roku |
100.000 zł |
100.000. zł |
Na niezmienionym poziomie ma być natomiast utrzymany limit amortyzacji dla pojazdów elektrycznych, który nadal będzie wynosił 225.000 zł.
Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu wskazanej na wstępie ustawy nowelizującej, nowe regulacje mają stanowić zachętę dla przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany flot pojazdów spalinowych na pojazdy niskoemisyjne. Jednocześnie dają im czas na dostosowanie procesu przechodzenia na transport niskoemisyjny do swoich strategii prowadzenia działalności gospodarczej. Dodatkowo preferencyjny sposób traktowania pojazdów niskoemisyjnych ma na celu zrównoważenie ich wyższej ceny w stosunku do pojazdów spalinowych.
Źródło:
- projekt (z 10 listopada 2020 r.) ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.