Od 1 lipca wejdą w życie ułatwienia dot. ZAW-RN
Już niedługo zaczną obowiązywać ułatwienia dotyczące przepisów w zakresie składanych informacji w zawiadomieniu ZAW-RN, dotyczą one wydłużenia terminu do złożenia zawiadomienia i zmiany właściwości urzędu skarbowego w tym zakresie.
Obecnie wyjątkiem przy zakazie zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków, gdy płatność została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, tzw. białej liście, jest sytuacja gdy podatnik złoży zawiadomienie ZAW-RN do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu (zgodnie ze szczególną regulacją z tzw. tarczy antykryzysowej do czasu odwołania stanu epidemii COVID-19 termin wynosi 14 dni).
Po zmianach w zakresie dotyczącym płatności dokonanej przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, tzw. białej liście, nie stosuje się wyłączenia z kosztów podatkowych, jeżeli zapłata należności przez podatnika m.in. została dokonana przelewem na rachunek spoza tzw. białej listy, a podatnik złożył przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie ZAW-RN do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty należności, w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu
Co ważne, dotychczas zawiadomienie należało składać do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury. Natomiast zgodnie ze zmianami będzie to naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, który dokonał zapłaty. Zawiadomienie ma być również składane jednorazowo przy pierwszej zapłacie należności przelewem na rachunek, a nie jak jest obecnie za każdym razem.
Podatnicy, którzy dokonają zapłaty należności za faktury dokumentujące czynności z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów, importu usług lub dostawy towarów rozliczanej przez nabywcę (czyli transakcje z podmiotami zagranicznymi), nie będą zobowiązani do badania, czy rachunek wskazany na takiej fakturze jest zamieszczony w wykazie.
Oznacza to, że brak będzie obowiązku ustalania przychodu oraz wyłączania z kosztów przez podatników, którzy dokonali zapłaty za wystawioną fakturę na rachunki niezamieszczone na białej liście:
-
służące do przeprowadzania rozliczeń z tytułu nabywanych przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową wierzytelności pieniężnych (tzw. rachunki cesyjne),
-
wykorzystywane w zakresie prowadzonej przez bank/SKOK działalności faktoringowej,
-
niebędące rachunkami rozliczeniowymi, wykorzystywane do celów gospodarki własnej banku lub SKOK.
Zmiany mające na celu niestosowanie przepisów dotyczących zwiększania przychodów lub wyłączania z kosztów podatkowych obowiązują z mocą wsteczną. Będą mieć zastosowanie w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2019 r. oraz do wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów od 1 stycznia 2020 r., czyli w takim samym czasie, jak obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. dotychczasowe regulacje w tym zakresie.
Nie wspomniano natomiast o stosowaniu terminu do złożenia ZAW-NR 1 lipca 2020 r., czyli w dniu wejścia w życie zmian, w przypadku gdy będzie jeszcze obowiązywał stan epidemii związany z COVID-19. Określono jedynie, że zawiadomienia złożone według przepisów w brzmieniu dotychczasowym, czyli zastosowanie terminu 3 dni, uznaje się za skuteczne.
Trzeba pamiętać, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii podatnicy, którzy dokonali zapłaty na rachunek bankowy inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu na białej liście podatników VAT, mają 14 dni na złożenie formularza ZAW-NR.