Zmiany w rozporządzeniu JPK_VAT zapowiadane na lipiec

Dodano: 28 maja 2021
c57eb1e01428efbdf093a0afa9df46a95276beee-xlarge

Z przedstawionego przez Ministerstwo Finansów w połowie maja 2021 r. projektu zmiany rozporządzenia dotyczącego „nowego JPK” wynikają zmiany w zakresie wykazywania transakcji w JPK_VAT (ewidencja + deklaracja). Poznaj szczegóły.

  

Faktury uproszczone

Zmiany mają m.in. na celu uregulowanie zbiorczego wykazywania paragonów z NIP (do kwoty 450 zł, czyli uznanych za faktury uproszczone), bez konieczności wykazywania każdego takiego paragonu w ewidencji odrębnie.

Faktury wystawiane za przejazd autostradą lub w formie biletu

Podobne zasady dotyczyłyby faktur za przejazd autostradą lub wystawianych w formie biletu. Zatem doprecyzowano kwestię zbiorczego wykazywania faktur za przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami.

Ulga na złe długi

Tu dodano obowiązek wykazania w ewidencji terminu płatności lub daty dokonania zapłaty. Zmiana ułatwi weryfikację nieściągalności wierzytelności, bez konieczności przeprowadzania np. czynności sprawdzających z udziałem podatnika.

Oznaczenia GTU

W celu wyeliminowania różnic między strukturą JPK_VAT z deklaracją, a wskazanymi w rozporządzeniu oznaczeniami – zmieniono sposób oznaczeń z oznaczeń typu „01” do „13” na „GTU_01” do „GTU_13”. Nadto doprecyzowano zapisy wskazując odniesienie do kodów CN wg Nomenklatury scalonej (CN 2020) lub powołując się na klasyfikację PKWiU 2015.

W § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia doprecyzowano, że „GTU_01” dotyczy napojów alkoholowych o zawartości alkoholu pow. 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, oznaczonych kodami CN 2203-2208. Odwołanie do przepisów ustawy o podatku akcyzowym zastąpiono definicją napojów alkoholowych opartą o kody nomenklatury scalonej CN.

Z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. c rozporządzenia ma wynikać, że „GTU_03” nie obejmuje olejów opałowych podlegających oznaczeniu „GTU_02”. Chodzi o eliminację podwójnego przypisywania oznaczeń, tj. GTU_02 i GTU_03 dla tych samych dostaw oleju opałowego.

W § 10 ust. 3 pkt 1 lit. f rozporządzenia wyjaśniono, że dostawa folii typu stretch wymienionej w poz. 9 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, jeżeli stanowi odrębną dostawę poza dostawą urządzeń elektronicznych oraz części do nich, również ma być oznaczana „GTU_06”.

W § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g rozporządzenia doprecyzowano, że „GTU_07” odnosi się do wszystkich pojazdów, a nie tylko samochodowych, oraz części do tych pojazdów, które zostały wymienione w Nomenklaturze Scalonej wyłącznie o kodach CN 8701–8708.

W § 10 w ust. 3 pkt 1 lit. h rozporządzenia, z uwagi na zmianę brzmienia załącznika nr 12 do ustawy o VAT, proponuje się wskazanie, że „GTU_08” dotyczy metali szlachetnych oraz nieszlachetnych wyłącznie określonych w poz. 1 załącznika nr 12 do ustawy.

W § 10 w ust. 3 pkt 1 lit. i rozporządzenia zaproponowano, by oznaczeniu „GTU_09” podlegały inne towary, niż wskazane w art. 37av ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne. Ma temu służyć usunięcie sformułowania: „leków oraz wyrobów medycznych”. Oznaczenie „GTU_09” dotyczy tylko towarów, objętych obowiązkiem zgłoszenia, które ujęto w wykazie produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności w Polsce.

W § 10 ust. 3 pkt 1 lit. j rozporządzenia dookreślono, że „GTU_10” dotyczy nie tylko budynków, budowli i gruntów, ale też ich części i udziałów w prawie własności. W praktyce zatem miałoby to duże znaczenie np. dla sprzedaży lokali.

W § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia w odniesieniu do usług objętych „GTU_12” – odwołano się wprost do klasyfikacji CN i PKWiU. Zatem oznaczenie to obejmie wprost usługi o charakterze niematerialnym, tj. wyłącznie:

  • doradcze, w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19),

  • w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2),

  • prawne (PKWiU 69.1),

  • zarządcze (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1),

  • firm centralnych (PKWiU 70.1),

  • marketingowe lub reklamowe (PKWiU 73.1),

  • badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2),

  • badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72),

  • w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5).

Tak więc warto m.in. zauważyć, że oznaczeniem tym objęto także usługi audytu finansowego, gdyż są to usługi tzw. „wrażliwe”, często wykorzystywane do podwyższania kosztów.

Nadto dla uproszczenia obowiązków ewidencyjnych - czynności udokumentowane dokumentem zbiorczym wewnętrznym zawierającym sprzedaż z kas rejestrujących „RO” i dokumentem wewnętrznym „WEW” nie będą oznaczane GTU.

Oznaczenia „TP”

W § 10 rozporządzenia dodano ust. 4b, gdzie uregulowano wyłączenie dla stosowania oznaczenia „TP” w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Ogólnie jednak pozostawiono bez zmian obowiązek oznaczania symbolem TP transakcji z podmiotami powiązanymi, bez względu na ich wartość.

Oznaczenia MPP

W świetle najnowszego projektu w § 10 rozporządzenia ust. 4 uchylony będzie pkt 13 w związku ze zgłaszanymi uwagami do oznaczania transakcji obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności w ewidencji sprzedaży. Stąd w JPK_VAT z deklaracją nie będzie się już stosowało oznaczenia „MPP”.

Analogicznie w § 11 ust. 2 zaproponowano uchylenie pkt 2 (oznaczenie „MPP” w ewidencji zakupów).

Korekty in minus w ewidencji zakupu

W § 11 rozporządzenia dodano ust. 9, gdzie proponuje się wprowadzenie rozwiązania, aby zmniejszenie podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy, mogło być wykazane w ewidencji na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem „WEW”.

Zmiany korespondujące z wdrażaniem pakietu VAT e-commerce

Projekt przewiduje w § 7 pkt 8 rozporządzenia wprowadzenie oznaczenia podatnika, który wykonywał w okresie rozliczeniowym czynności, o których mowa w art. 109b ust. 4 ustawy o VAT (np. platforma handlowa, portal).

Z § 10 ust. 4 wynika zaś, iż przewiduje się zastąpienie oznaczeń „SW” i „EE” jednym wspólnym oznaczeniem „WSTO_EE”. Konieczność dostosowania rozporządzenia w zakresie oznaczeń „SW” - dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy, oraz „EE” - świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych (usługi TBE), o których mowa w art. 28k ustawy, wynika z projektu ustawy o zmianie ustawy o VAT.

Przypomnijmy, że wdrożenie tzw. pakietu VAT e-commerce zakłada uchylenie pojęcia sprzedaży wysyłkowej na i z terytorium kraju i wprowadza pojęcie wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO).

Skoro w związku z pakietem VAT e-commerce ma obowiązywać jeden próg obejmujący WSTO i usługi TBE, wprowadza się jedno oznaczenie „WSTO_EE” w miejsce oznaczeń „SW” i „EE”.

Oznaczenie „WSTO_EE” byłoby stosowane do każdej dostawy w ramach WSTO i każdej usługi TBE świadczonej na rzecz nabywcy posiadającego siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie członkowskim innym niż Polska, opodatkowanych na terytorium kraju (kiedy podatnik nie przekroczył limitu), jak i opodatkowanych poza terytorium kraju (kiedy podatnik przekroczył limit lub złożył stosowne zawiadomienie o skorzystaniu z opcji). Limit 42.000 zł determinuje więc miejsce opodatkowania.

Proponuje się też wprowadzenie oznaczenia „IED” (Interfejs Elektroniczny Dostawca), które miałoby na celu monitorowanie dostawy towarów, o której mowa w art. 7a ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Chodzi więc o potrzebę monitorowania takich transakcji.

Wejście w życie nowych przepisów

Miałoby to nastąpić w lipcu, a jednocześnie do rozliczenia za czerwiec 2021 r. stosowane byłyby przepisy dotychczasowe. To zaś oznacza, że nowe zasady obowiązywałyby przy rozliczeniach składanych w sierpniu – za lipiec.

Przy czym przepisy dotyczące WSTO zasadniczo byłyby stosowane począwszy od rozliczenia za styczeń 2022 r.

Natomiast zamiast oznaczenia „WSTO_EE” w rozliczeniach za miesiące lipiec-grudzień 2021 r. do WSTO towarów, które w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, oraz świadczenia usług „TBE”, o których mowa w art. 28k ustawy, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju - byłoby stosowane w ewidencji oznaczenie „EE”.

Rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988 ze zm.). Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 106, ze zm.). Art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.). Art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, ze zm.).