Kupony żywieniowe przez pracowników. Co z PIT?

Dodano: 6 grudnia 2021
stołówka, barek, kanapki

Do obowiązków pracodawcy należy zapewnienie pracownikom ciepłych posiłków profilaktycznych. Rodzi to wiele wątpliwości pod kątem rozliczania związanych z nimi wydatków (np. na zakup kuponów żywieniowych) na gruncie podatkowym.

Na podstawie art. 232 Kodeksu pracy pracodawcy mają obowiązek zapewnienia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednich posiłków i napojów, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Ten ogólny zapis został uszczegółowiony w przepisach wykonawczych, a konkretnie w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (dalej: rozporządzenie). Jeśli chodzi o posiłki, to w myśl § 1 pkt 1 tego rozporządzenia zasadą jest, że powinny być one wydawane w formie jednego dania gorącego.

Rozporządzenie precyzuje, że posiłki profilaktyczne należą się pracownikom wykonującym prace związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej:

  • 2000 kcal (8374 kJ) u mężczyzn i powyżej 1100 kcal (4605 kJ) u kobiet,

  • 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet – w przypadku prac wykonywanych w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura poniżej 10oC lub wskaźnik obciążenia termicznego (WBGT) wynosi powyżej 25oC,

  • 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet – w przypadku prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym (przy czym za okres zimowy uważa się okres od 1 listopada do 31 marca),

  • pod ziemią.

Tego rodzaju posiłki należy również zapewnić pracownikom zatrudnionym przy usuwaniu skutków klęsk żywiołowych i innych zdarzeń losowych (§ 3 ust 2 rozporządzenia).


Może się jednak zdarzyć, że z różnych przyczyn pracodawca nie jest w stanie zapewnić pracownikom gotowych posiłków, o których była mowa wcześniej. Tego rodzaju sytuacje również zostały przewidziane w powołanym wcześniej rozporządzeniu, które stanowi zarazem, że realizacji omawianego obowiązku nie można zastąpić pieniężnym ekwiwalentem. Mianowicie w zgodnie z treścią § 2 ust.2 wspomnianego aktu prawnego pracodawca zapewnia pracownikom możliwość spożycia posiłku w czasie pracy w inny sposób niż wydanie jednego dania gorącego, w szczególności przez przekazanie im:

  • produktów umożliwiających przygotowanie posiłku we własnym zakresie lub

  • bonów, talonów, kuponów oraz innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie takich produktów lub posiłku

– jeżeli ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych nie ma możliwości wydawania pracownikowi posiłku w tej formie.

Jeśli pracodawca nie ma możliwości dostarczenia pracownikom posiłków profilaktycznych, może zapewnić im korzystanie z takich posiłków w lokalach gastronomicznych (np. w barach, restauracjach itp.) lub umożliwić tym osobom ich przygotowanie z otrzymanych od niego, względnie zakupionych na jego koszt produktów.


Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych, zapewnienie pracownikom posiłków profilaktycznych skutkuje powstaniem u nich przychodu ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Takie nieodpłatne świadczenia mają bowiem swoje źródło w łączącym pracownika ze świadczeniodawcą stosunku pracy. Tak samo będzie w przypadku zapewnienia pracownikom produktów, z których te osoby samodzielnie będą mogły przygotować takie posiłki, względnie przekazania im bonów, talonów, kuponów itp. na te posiłki (produkty).

Nie oznacza to jednak, że automatycznie wartość wspomnianych świadczeń będzie u pracowników podlegała opodatkowaniu PIT. Istnieje bowiem możliwość skorzystania w tym zakresie ze zwolnień od tego podatku, przewidzianych w ustawie o PIT.

Jedno z tych zwolnień – które dotyczy również posiłków profilaktycznych – wynika z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT. Przepis ten stanowi, że wolne od PIT są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Taką ustawą jest bez wątpienia Kodeks pracy, zaś przepisami ją wykonującymi – powołane wcześniej rozporządzenie w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

Zwolnienie od PIT bonów na posiłki

Podobnie zwolnieniu od PIT podlega wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych – w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych (art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT).

Spółka “X” działa w branży budowlanej. W ramach wspomnianej działalności zatrudnia pracowników wykonujących pracę fizyczną. Na podstawie przepisów ma obowiązek zapewnić im napoje i posiłki profilaktyczne. Ponieważ nie dysponuje kuchnią ani stołówką, zaś prace budowlane często wykonywane są w miejscowościach bez bazy gastronomicznej (restauracji, barów itp.), jednostka wydaje pracownikom kupony na zakup w sklepach spożywczych produktów do samodzielnego sporządzania takich posiłków. Ich wartość co do zasady jest zwolniona od PIT.

Wprowadziwszy powyższe zwolnienie ustawodawca nie sprecyzował, czy pod kątem możliwości jego zastosowania pracodawca (płatnik) ma obowiązek weryfikować, w jaki sposób pracownicy wykorzystują przekazane im kupony żywieniowe (bony, talony itp.). Wprawdzie obowiązek ten nie został wprost wyartykułowany ani w ww. art. 21 ust. 1 pkt 11b, ani w pozostałych przepisach ustawy o PIT, jednakże kierując się względami bezpieczeństwa podatkowego, warto wdrożyć i stosować odpowiednie procedury w tym zakresie. Do takich wniosków prowadzi analiza treści powołanego przepisu ustawy podatkowej, która wskazuje „a contrario”, że wskazane w niej zwolnienie nie dotyczy zakupu przez pracowników innych produktów niż gotowe posiłki, artykuły spożywcze i napoje. Przy czym te ostatnie nie mogą zawierać alkoholu. Podobnie w art. 232 Kodeksu pracy jest mowa nie o jakichkolwiek, lecz o „odpowiednich posiłkach i napojach”, zaś powołane na wstępie rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. (jako przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT) dotyczy posiłków, które mają na celu regenerację pracownika, o ściśle określonej w tym rozporządzeniu kaloryczności.

Co istotne, na konieczność takiej weryfikacji wskazywały także organy podatkowe. Fiskus w swoich wyjaśnieniach podkreślał bowiem, że w sytuacji, gdy pracodawca nie ma kontroli nad tym, jakie produkty spożywcze i napoje są kupowane przez pracownika i czy produkty te istotnie służą przygotowaniu przez niego właściwego posiłku spełniającego normy określone w powołanym wcześniej rozporządzeniu w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów – brak jest możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT. W taki niekorzystny dla pracowników i płatników sposób odniósł się do przedmiotowej kwestii m.in. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

  • z 22 listopada 2018 r. (nr 0115-KDIT2-2.4011.361.2018.2.HD),

  • z 29 listopada 2018 r. (nr 0114-KDIP3-3.4011.475.2018.1.MS2),

  • z 12 grudnia 2018 r. (nr 0112-KDIL3-1.4011.392.2018.3.AGR),

  • z 22 maja 2020 r. (nr 0115-KDIT2.4011.237.2020.1.HD).

Aby więc ograniczyć ryzyko, że zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT zostanie zakwestionowane przez organy podatkowe, skutkując opodatkowaniem po stronie pracowników świadczeń, o których mowa – pracodawca powinien zapewnić sobie możliwość kontroli sposobu wykorzystania bonów (talonów, kuponów) żywieniowych przez pracowników, względnie mieć wpływ na ich realizację.

Niestety, na gruncie tak a nie inaczej sformułowanych przepisów trudno jest jednoznacznie określić sposób postępowania w tym względzie, który dawałby gwarancję, że nie będzie budził zastrzeżeń fiskusa. Nie ma tutaj jednoznacznych wzorców postępowania. Na podstawie wyjaśnień wydawanych w tym przedmiocie przez organy podatkowe można jednak sformułować tezę, że istotne jest, aby w wewnątrzzakładowych regulacjach (np. w stosownym regulaminie) pracodawca jasno określił zasady przyznawania świadczeń w tym zakresie. Powinno z nich jednoznacznie wynikać, jakie posiłki bądź produkty pracownikom wolno jest realizować w zamian za przekazane im przez pracodawcę bony (talony, kupony itp.). Zasadne jest także zastrzeżenie przez pracodawcę prawa do przeprowadzania wyrywkowych kontroli pod kątem przestrzegania ich zapisów.

Nie bez znaczenia jest również praktyczny aspekt realizacji postanowień zawartych w tego rodzaju regulaminach. W tym celu pracodawca może np. porozumieć się z dostawcą posiłków i napojów (albo produktów służących do ich przygotowania), aby wydawał pracownikom wyłącznie takie, które spełniają warunki określone w przepisach dotyczących posiłków profilaktycznych. Innym rozwiązaniem jest podpisanie przez pracownika oświadczenia, w którym zobowiąże się on do bezwzględnego przestrzegania regulaminu korzystania z bonów (talonów, kuponów itp.) i przechowywania paragonów zakupowych przez określony czas (np. przez okres jednego miesiąca) oraz do przedstawiania tych paragonów na każde żądanie pracodawcy w celu weryfikacji prawidłowości korzystania z kuponów (por. interpretację indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 stycznia 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.57.2019.1.HD).

Według organów podatkowych nie wystarczy natomiast, jeśli pracodawca ograniczy się tylko do zamieszczenia na kuponie informacji, że uprawnia on do nabycia posiłków profilaktycznych lub produktów spożywczych i napojów (tak np. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 11 marca 2019 r., nr 0115-KDIT2-2.4011.432.2018.4.ENB).

Pomimo tego, że w niektórych wcześniejszych wyjaśnieniach fiskus kwestionował możliwość stosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT w przypadku wydawania pracownikom elektronicznych kart przedpłaconych uprawniających do zakupu np. posiłków profilaktycznych, to obecnie warunkowo dopuszcza on takie rozwiązanie, jeśli pracodawca zadba o taki sposób ich użytkowania, aby był zgodny z przesłankami określonymi w tym przepisie. Świadczy o tym np. treść interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 sierpnia 2020 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.431.2020.1.JM).

 


  • art. 232 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1320 ze zm.),
  • § 1 pkt 1, § 2 ust. 2, § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. z 1996 nr 60 poz. 279 ze zm.),
  • art. 9 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 11 i 11b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).