Które firmy muszą złożyć roczne podsumowanie BDO? Zobacz, do kiedy musisz złożyć zeznanie i przelać środki!
Państwowe służby i instytucje poddają analizie wiele aspektów biznesowej działalności. Jednym z nich jest wpływ biznesu na stan środowiska. Wielu przedsiębiorców musi złożyć sprawozdania odpadowe BDO. Sprawdź, czy dotyczy Cię ten obowiązek i kiedy upływa termin.
Czym jest BDO? Sprawdź, czy musisz się tam znaleźć
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, czyli popularne BDO, to system teleinformatyczny, którego podstawowym zadaniem jest dokładne ewidencjonowanie i monitorowanie obiegu odpadów. W świetle przepisów (zwłaszcza Ustawy o odpadach z 14 grudnia 2012 roku) szczególne obowiązki spoczywają na firmach, które wprowadzają na rynek produkty, produkty w opakowaniach lub zajmują się gospodarką odpadami. To właśnie dla nich przewidziano rejestr BDO.
Kto musi się w nim znaleźć? Zasadniczo każdy podmiot wytwarzający odpady lub gospodarujący nimi. Ale oczywiście od tej reguły istnieje kilka wyjątków. Przede wszystkim nie musisz dokonywać rejestracji, jeśli Twoja firma wytwarza wyłącznie odpady komunalne (jak w przypadku gospodarstw domowych). Ustawodawca zdecydował się również na wprowadzenie limitów dla wielu kategorii odpadów.
Kto musi składać sprawozdania BDO?
Jak to zwykle bywa z przepisami i obowiązkami przedsiębiorców, wszystko zależy od konkretnego przypadku. Więcej informacji na temat BDO i wymogów obejmujących przedsiębiorców znajdziesz w serwisie Firmove.pl: https://firmove.pl/.
Dobrym rozwiązaniem może okazać się także kontakt z ekspertami. Zwłaszcza że za brak rejestracji lub błędy w prowadzeniu ewidencji grożą dotkliwe kary finansowe.
Jeśli produkujesz odpady i w związku z tym widniejesz w rejestrze BDO, musisz także liczyć się z dodatkowymi obowiązkami. Jednym z nich jest prowadzenie ewidencji odpadów, w której będziesz wykazywać odpady generowane przez Twoją działalność. Ale na tym nie kończy się obowiązek ewidencyjny i sprawozdawczy. Musisz również sporządzić sprawozdanie roczne, w którym przedstawisz najważniejsze informacje na temat zarządzania odpadami w skali roku.
Sprawozdanie BDO: jak i kiedy je złożyć?
Mamy jednak dobrą informację: cała sprawozdawczość związana z BDO przyjmuje formę elektroniczną. Online należy również złożyć sprawozdanie roczne. Powinno trafić do marszałka województwa, w którym dochodzi do wytwarzania, przetwarzania lub zbierania odpadów podlegających rejestracji w BDO. Złożyć je możesz za pośrednictwem swojego indywidualnego konta BDO. Pamiętaj jednak o przestrzeganiu terminów: sprawozdanie powinno trafić do urzędu maksymalnie do 15 marca roku następującego po tym, którego dotyczy. Jeśli kończysz prowadzenie działalności, masz 7 dni na wywiązanie się z tego obowiązku.
Co ważne: jeśli w danym roku nie doszło do wytworzenia czy przetwarzania odpadów, nie ma obowiązku składania sprawozdania zerowego. Dokumenty należy przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego.
Lepiej złożyć sprawozdanie na czas
Sprawozdanie BDO powinno pokrywać się z prowadzonymi w ciągu roku kartami ewidencji odpadów. Urząd powinien zweryfikować podane informacje do 30 września roku, w którym złożono dokumenty. W przypadku wątpliwości może także wezwać Cię do złożenia korekty, na co zwykle masz 14 dni. Czym grozi opóźnienie w złożeniu zeznania? Grzywna może wynieść nawet 5000 zł. Zdecydowanie bardziej kosztowne może okazać się niefrasobliwe zarządzanie odpadami albo prowadzenie działalności bez wymaganych rejestracji. W takich sytuacjach administracyjna kara pieniężna może wynieść nawet 1 000 000 zł.